در اثر آتش‌سوزی در مرکز مهاجران در شمال مکزیک ‌ده‌ها تن جان باختند

در هفته‌های اخیر تنش بین مقام‌ها و مهاجران در این شهر بالا گرفته بود

امدادگران یک مهاجر مجروح را حمل می‌کنندـ HERIKA MARTINEZ / AFP

آتش‌سوزی در یک مرکز نگهداری از مهاجران در شمال مکزیک و در نزدیکی مرز ایالات‌متحده، دست‌کم ۳۹ نفر کشته و ۱۰۰ مصدوم به جای گذاشت. این سانحه شامگاه دوشنبه ۸ فروردین ( ۲۸ مارس)، در شهر سیوداد خوارز روی داد و حال برخی مصدومان وخیم گزارش شده است و احتمال می‌رود تعداد قربانیان این سانحه افزایش یابد.

مقام‌های محلی در حال بررسی علت این آتش‌سوزی مرگبارند. در همین حال، گزارش شده است که در هفته‌های اخیر تنش بین مقام‌ها و مهاجران در این شهر بالا گرفته بود. این شهر مملو از افرادی است که برای رساندن خود به «سرزمین آرزوها»، ایالات متحده، لحظه‌شماری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، ده‌ها مرکز نگه‌داری از پناهجویان و دیگر سازمان‌های حقوق بشری در نامه‌ای سرگشاده از جرم‌انگاری مهاجران و پناهجویان در این شهر انتقاد کرده‌اند. این سازمان‌ها مقام‌ها را به سوء‌استفاده از موقعیت خود و به‌کارگیری قوه قهریه در بازجویی از مهاجران متهم کرده‌اند. به گفته آن‌ها، نیروهای پلیس بدون دلیل مردم را در خیابان‌ها مورد بازجویی قرار می‌دهند.

در مقابل، اداره ملی مهاجرت مکزیک احتمال هر گونه‌ اقدامی از طرف مسئولان مرکز را که به این آتش‌سوزی مرگبار منجر شده باشد، رد می‌کند. در پی فشار‌های ایالات‌ متحده آمریکا بر مکزیک برای کنترل و جلوگیری از گذشتن مهاجران از مرزها،‌ اداره ملی مهاجرت مکزیک با چالش‌های تازه‌ای از جمله ازدحام بیش‌ از اندازه جمعیت روبرو شده و اعمال محدودیت‌ها در این زمینه اعتراض‌ها، شورش‌ها و درگیری‌هایی به همراه داشته است.

سال‌ گذشته، مهاجران عمدتا ونزوئلایی در یک مرکز مهاجرت در تیجوانا و همین‌طور، مهاجران بزرگ‌ترین مرکز مهاجرت مکزیک در ناپاچولا در نزدیکی مرز گواتمالا، به شورش‌های خشونت‌آمیزی دست زدند.

بیشتر از جهان