حمله به یک مرکز اسلامی در لیسبون ۴ کشته به جا گذاشت

شاهزاده کریم آقاخان، رهبر شیعیان اسماعیلی، در سال ۲۰۱۵ در توافق با دولت پرتغال دفاتر جهانی و مرکز اسلامی موسوم به «مرکز اسماعیلیه» را در لیسبون مستقر کرد

مرکز اسماعیلی لیسبون در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد- PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

در حمله مرد مسلح به چاقو به یک مرکز مسلمانان اسماعیلی در لیسبون پرتغال دو زن کشته و یک نفر مجروح شدند. 

ناظم احمد، رهبر جامعه اسماعیلی در پرتغال، به شبکه تلویزیونی اس‌آی‌سی گفت که دو قربانی حمله، شهروندان پرتغال و کارکنان مرکز بودند. به گفته او، مهاجم یک پناهجوی افغان بود. 

روزنامه پرتغالی «آبزروادور» نوشت که مهاجم پدر سه فرزند است که برای شرکت در کلاس‌های زبان پرتغالی و همچنین دریافت خوراک به طور مرتب به مرکز رفت‌وآمد داشت. رسانه‌های محلی همچنین نوشتند که زنان قربانی حمله، در برنامه حمایت از پناهجویان مرکز کار می‌کردند.  

پلیس پیش از ظهر روز سه‌شنبه ۲۸ مارس به محل حمله رسید و مظنون را به ضرب گلوله مجروح کرد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، او به یک «چاقوی بزرگ» مسلح بود. 

در بیانیه پلیس آمده است که او علی‌رغم اخطار پلیس و فرمان تسلیم، به سوی ماموران پیشروی کرد و هدف شلیک ماموران قرار گرفت. او سپس تحت بازداشت پلیس به بیمارستانی در لیسبون منتقل شد. 

بر اساس بیانیه پلیس، چندین نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند، اما جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر پرتغال، حمله فوق را یک «اقدام جنایتکارانه» خواند و گفت: «همه شواهد حاکی است که این یک حمله انفرادی بود.» 

هنوز هویت کشته‌شدگان اعلام نشده است و مقام‌ها می‌گویند تحقیقات در جریان است و در حال حاضر، نمی‌توان درباره انگیزه حمله گمانه‌زنی کرد. 

 مسلمانان اسماعیلی یکی از شاخه‌های شیعه‌اند و دارای جامعه‌ای متکثر در بیش از ۲۵ کشور جهان‌اند. 

شاهزاده کریم آقاخان، رهبر معنوی شیعیان اسماعیلی، که ادعا می‌کند نواده پیامبر اسلام است، مرکز اسماعیلی‌ لیسبون شامل سالن نیایش، کلاس‌های آموزشی، سالن اجتماعات و نمایشگاه را در سال ۱۹۹۸ افتتاح کرد. 

او در سال ۲۰۱۵، در توافق با دولت پرتغال، دفاتر جهانی مسلمانان اسماعیلی را در لیسبون افتتاح کرد و در سال ۲۰۱۸، قصر هنریک مندونچا در این شهر را به‌عنوان «محل امامت اسماعیلی» تاسیس کرد. 

بنیاد آقاخان هنوز درباره حمله روز سه‌شنبه واکنشی نشان نداده است. 

خشونت مذهبی در پرتغال در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و هیچ حمله تروریستی قابل توجهی در آن کشور رخ نداده است. 

جامعه اسماعیلی قبلا در کشورهایی چون پاکستان، هدف حمله مسلمانان افراطی قرار گرفته بوده‌اند. 

بیشتر از جهان