تداوم سفرهای قاچاقی؛ نگرانی جمهوری اسلامی ایران و بی‌اعتنایی طالبان

خلیل‌الرحمان، عموی سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان و رهبر شبکه خطرناک حقانی، است

به نظر می‌رسد حکومت ایران می‌کوشد با نزدیک‌تر شدن به شبکه حقانی، منافع خود را در افغانستان تامین کرده و تهدید شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) را رفع کند- وزارت مهاجریان طالبان

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، یکشنبه، ۶ فرودین (۲۶ مارس)، با خلیل‌الرحمان حقانی، سرپرست وزارت مهاجران افغانستان، درباره ایجاد کمیته مشترکی برای پیگیری وضعیت مهاجران افغان و تردد قانونی و غیرقانونی مرزی صحبت کردند. 

در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی در کابل آمده است که در این دیدار، لزوم ایجاد تسهیلات برای حضور مهاجران افغان در زمینه‌های تحصیل، بهداشت و اقامت، یادآوری شده است. 

در این بیانیه آمده است: «در این دیدار دو طرف در خصوص تشکیل کمیته مشترک ایرانی-افغانستانی شامل نمایندگان وزارت امور مهاجرین افغانستان و وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و پیگیری وضعیت مهاجرین و تردد‌های قانونی و غیرقانونی مرزی تبادل‌نظر کردند.»

سفارت جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده است که سال نوی خورشیدی را به وزیر مهاجران طالبان تبریک گفته است، اما طالبان با نوروز و گرامیداشت آن به شدت مخالف‌اند و آن را ممنوع اعلام کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، وزارت مهاجران طالبان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت مشکلات مهاجران افغان را با حکومت ایران در میان گذاشته‌اند و روابط نزدیکی با این کشور دارند. 

سطح تعامل میان طالبان و جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. در این مدت چندین هیات طالبان به ایران سفر کرده‌اند و هم‌اکنون نیز هیاتی از وزارت مهاجران طالبان برای بررسی مشکلات مهاجران افغان، در ایران است. 

خلیل‌الرحمان، عموی سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان و رهبر شبکه خطرناک حقانی، است. این شبکه مسئولیت خونین‌ترین و پیچیده‌ترین حملات در حکومت پیشین را بر عهده گرفته است. شبکه حقانی یک یگان ویژه انتحاری نیز در اختیار دارد. 

شبکه حقانی روابط نزدیکی با پاکستان دارد. به نظر می‌رسد که دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با خلیل‌الرحمان حقانی، بخشی از تلاش تهران برای نزدیکی بیشتر به طالبان باشد. 

جمهوری اسلامی ایران با طالبان شاخه قندهار و به‌ویژه شورای هلمند، روابط نزدیک دارد. صدر ابراهیم، معاون وزیر داخله طالبان، و قیوم ذاکر، معاون وزیر دفاع طالبان، از افراد نزدیک به سپاه پاسداران شمرده می‌شوند. ماه گذشته داوود مزمل، استاندار پیشین طالبان در بلخ که روابط نزدیکی با ایران داشت، بر اثر حمله انتحاری در دفتر کارش کشته شد. 

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد با نزدیک‌تر شدن به شبکه حقانی، منافع خود را در افغانستان تامین، و تهدید شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) را رفع کند. 

ایران یکی از مقصدهای اصلی مهاجرت شهروندان افغانستان تلقی می‌شود و با محدودیت شدید طالبان در زمینه توزیع گذرنامه، تمایل به سفر غیرقانونی به ایران افزایش یافته است. طالبان هیچ اقدامی برای جلوگیری از سفر قاچاقی شهروندان افغانستان به ایران نکرده‌اند.

شمار زیادی از قاچاقچیان انسان در استان نیمروز در جنوب غرب افغانستان فعالیت دارند و زمینه سفر غیرقانونی به ایران را از طریق دشت‌های پاکستان فراهم می‌کنند. سفر قاچاقی مشکلات شدید و احتمال بازداشت یا حتی خطر مرگ در بر دارد. برخی مواقع، متقاضیان سفر قاچاقی به ایران جان خود را در این مسیر از دست می‌‍دهند. 

بسیاری از نیروهای پیشین حکومت افغانستان از ترس حملات انتقام‌جویانه طالبان به ایران سفر کرده‌اند و شمار زیادی از آن‌ها سند قانونی اقامت ندارند و خطر اخراج از ایران آنان را تهدید می‌کند.