جمهوری اسلامی: آمریکا حمله کند «بدون درنگ، پاسخ متقابل می‌دهیم»

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ادعاهای جمهوری اسلامی در مورد حمایت آمریکا از داعش را تکرار کرد

کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در واکنش به درگیری‌های اخیر در سوریه گفت حمله‌های آمریکایی‌ها «بدون درنگ با پاسخ متقابل روبرو خواهد شد». خسروی پایگاه‌های جمهوری اسلامی در خاک سوریه را مراکزی دانست که «با درخواست دولت سوریه برای مقابله با تروریسم و عوامل داعش در خاک این کشور ایجاد شده است».

موج اخیر درگیری‌ها زمانی آغاز شدند که یک پیمانکار آمریکایی روز پنجشنبه در جریان حمله‌ پهپادی در شرق سوریه کشته شد. در جریان همین حمله، یک پیمانکار و پنج سرباز آمریکایی هم زخمی شدند. آمریکایی‌ها در ائتلاف با گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت رهبری احزاب کرد چپ‌گرا است در شرق این کشور حضور نظامی دارند. واشنگتن این حمله را کار جمهوری اسلامی دانست و در پاسخ به آن، به پایگاه‌های منتسب به جمهوری اسلامی در شرق سوریه حمله کرد که طی آن‌، ۱۹ نیروی پیکارجو کشته شدند. این رقم تلفات را روز شنبه یک گروه سوری که بر جنگ نظارت می‌کند، اعلام کرد. «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» که مستقر در بریتانیا است گفت در حمله آمریکایی‌ها سه سرباز ارتش سوریه، ۱۱ نیروی سوری پیکارجو از اعضای گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار دولت اسد و پنج نیروی غیرسوری متحد با این دولت کشته شدند. رامی عبدالرحمان، رئیس این گروه دیده‌بان، ملیت این پنج فرد کشته‌شده را اعلام نکرد. خبرگزاری رویترز گفت قادر به تایید مستقل این آمار نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خسروی در پاسخ به اظهارات آمریکایی‌ها در مورد نقش داشتن ایران در حمله به نیروهای این کشور گفت: ‌«آمریکا تلاش دارد با فرافکنی و فرار از تبعاتی که اشغال غیرقانونی بخشی از خاک سوریه متوجه نیروهای نظامی این کشور می‌کند، اتهاماتی را متوجه ایران کند که واقعیت ندارد.»

این مقام جمهوری اسلامی حضور نیروهای این حکومت در سوریه را «برای مقابله با تروریسم و ایجاد امنیت پایدار» دانست و افزود:‌ «واشنگتن نمی‌تواند با ایجاد بحران‌های تصنعی و دروغ‌پردازی، مقابله‌ طبیعی و قانونی کشورهای اشغال‌شده با نیروهای نظامی آمریکا را به کشورهای دیگر منتسب کند.»

خسروی با تکرار یکی از ادعاهای همیشگی جمهوری اسلامی، آمریکا را متهم کرد که گروه داعش را ایجاد کرده و از آن برای رسیدن «به اهداف سیاسی در سوریه و عراق» استفاده نیابتی می‌کند. ادعاهای جمهوری اسلامی در این مورد کاملا بی‌بنیان‌اند و این حکومت هرگز شواهدی در موردشان ارائه نکرده است. خسروی با تکرار یکی دیگر از این ادعاها گفت: «طی دو روز گذشته، نیز بالگردهای آمریکایی با چندین سورتی پرواز با هدف توسعه بی‌ثباتی در سوریه اقدام به جابه‌جایی تروریست‌های داعشی در خاک این کشور کرده‌اند که باید در قبال آن پاسخگو باشند.»