مقام‌های خزانه‌داری آمريکا با رهبران لبنان ملاقات کردند

باربارا لیف به مقام‌های لبنانی گفته است که آمریکا از نزدیکی اخیر عربستان و ایران خشنود است و عربستان سعودی را تشویق می‌کند که در این زمینه پیش برود

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، در دیدار با باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک- DALATI AND NOHRA / AFP

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک، روز جمعه ۲۴ مارس (چهارم فروردین) با چند مقام لبنانی ملاقات کرد. این دیدار پس از آن انجام شد که مردم لبنان علیه بانک مرکزی لبنان و دیگر وام‌دهندگان در بیروت، تجمع اعتراضی برگزار کردند. 

به گزارش خبرگزاری عرب نیوز، باربارا لیف به همراه دوروتی شیا، سفیر آمریکا در لبنان، با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، نجیب میقاتی، سرپرست نخست‌وزیری، عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه، و ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه، دیدار کرد.

بر اساس گزارش‌ها، باربارا لیف به مقام‌های لبنانی گفته است که آمریکا از نزدیکی روابط عربستان و ایران خشنود است و عربستان سعودی را تشویق می‌کند که در این زمینه پیش برود، اما پادشاهی عربستان همچنان رسما قصد خود برای بازگرداندن کنسول به سوریه را اعلام نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باربارا لیف گفت نمی‌خواهد نظر خود را در مورد اينکه چه کسی بايد رئيس‌جمهوری بعدی لبنان باشد بدهد، چرا که این تصمیم به عهده قانونگذاران اين کشور است. او افزود آمريکا از هر رهبر منتخب لبنان استقبال خواهد کرد.

دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک افزود: «وخامت اوضاع اقتصادی در لبنان نمی‌تواند ادامه پیدا کند و این کشور باید هر چه زودتر با صندوق بین‌المللی پول به توافق برسد.»

پیش از سفر لیف به بیروت به‌عنوان بخشی از یک سفر خاورمیانه‌ای، وزارت امور خارجه آمریکا از مقام‌های لبنانی خواست یک رئیس‌جمهوری انتخاب کنند، دولت تشکیل دهند و اصلاحات قاطع اقتصادی را در اسرع وقت به اجرا در بیاورند تا این کشور در مسیر ثبات و رفاه قرار گیرد.

ورود باربارا لیف به لبنان پس از سه روز گفت‌وگو بین کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، رئیس پارلمان لبنان، میقاتی، سرپرست نخست‌وزیری، و حزب‌الله اتفاق افتاد. خرازی گفت: «رئيس‌جمهوری جديد لبنان بايد بدون دخالت خارجی انتخاب شود و اين موضوع بر عهده حزب الله است.»

حزب‌الله و متحدانش سليمان فرنجيه را به‌عنوان کانديدای خود نام بردند. فرنجيه در دور اول رای‌گیری نتوانست اکثریت ۶۵ رای را تامین کند.

لبنان از زمان پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون در اکتبر سال گذشته میلادی، بدون رئیس‌‌جمهوری اداره می‌شود. این در حالی است که در سومین سال سقوط مالی لبنان، یک کابینه موقت با توانایی‌های محدود، مسئولیت‌های دولت را بر عهده دارد.

قانونگذاران حامی جنبش قدرتمند شیعی حزب‌الله که از حمایت ایران برخوردار است و مخالفان این گروه، در مورد رهبر بعدی لبنان اختلاف‌نظر دارند، اما هیچ‌یک از دو گروه اکثریت قاطعی ندارند.

بیشتر از جهان