اکسیوس: غنی سازی بالای ۶۰ درصد ایران می‌تواند باعث حمله اسرائیل شود

اسرائیل در ماه‌های اخیر تهدید‌های پنهان و آشکار خود را برای اقدام نظامی علیه تهران افزایش داده است

سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تاسیسات غنی‌سازی ایران- HO / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

وب‌سایت آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی می‌گوید که اسرائیل به دولت جو بایدن در آمریکا و چند کشور اروپایی گفته است که ایران با غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد وارد قلمرو خطرناکی شده است که می‌تواند باعث حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران شود.

اسرائیل در ماه‌های اخیر تهدید‌های پنهان و آشکار خود را برای اقدام نظامی علیه تهران افزایش داده است تا مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شود.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر ماه فوریه، تهران ۸۷.۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید کرده است. کارشناسان می‌گویند اگر این اورانیوم تا ۹۰ درصد غنی‌ شود، برای تولید حداقل یک بمب هسته‌ای کافی خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در بازرسی‌های خود از تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی فردو، مقادیر اندکی اورانیوم با  خلوص ۸۴ درصد یافته است.

این مقام ارشد اسرائیلی همچنین گفت که علی‌رغم پیدا شدن مقادیر اندک اورانیوم با خلوص ۸۴ درصد، تل‌آویو این میزان اورانیوم غنی شده را معنی‌دار تلقی نمی‌کند زیرا تهران هنوز انباشتی از این اورانیوم ۸۴ درصدی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده ماه گذشته به قانونگذاران آمریکایی گفت که ایران تنها ۱۲ روز زمان نیاز دارد تا اورانیوم غنی‌شده لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تولید کند. با این حال واشینگتن می‌گوید معتقد نیست که تهران برای از سرگیری برنامه تسلیحات اتمی تصمیم گرفته است.

مقام ارشد اسرائیلی که بدون نام با آکسیوس گفت‌و گو کرد، معتقد است که دولت اسرائیل در حال حاضر به دنبال تعیین یک «خط قرمز» عمومی نیست. اسرائیل نمی‌خواهد غنی‌سازی ۹۰ درصدی را به‌عنوان «خطر قرمز» تعیین کند زیرا مقامات اسرائیل معتقدند با اعلام این خط قرمز، تهران احساس خواهد کرد که می‌تواند غنی‌سازی و انباشت اورانیوم را در سطحی کمتر از درجه تسلیحاتی آغاز کند.

به همین دلیل اسرائیل به آمریکا و کشورهای اروپایی گفته است که هرگونه پیشرفت تهران در غنی‌سازی ۶۰ درصدی می‌تواند موجب اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شود.

به گفته یکی از مقامات ارشد اسرائیلی که اخیرا با خبرنگاران صحبت کرده است، مقامات اسرائیلی معتقدند که پیام نتانیاهو در مورد این موضع به مقامات ایرانی منتقل شده است.

آکسیوس می‌نویسد که دولت اسرائیل همچنان به آماده‌سازی برای حمله نظامی احتمالی به ایران ادامه می‌دهد.

دو مقام اسرائیلی گفتند که نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع از لوید آستین، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر اخیر به اسرائیل خواستند تا تحویل چهار نفتکش «کی‌سی-۴۶» را که اسرائیل سال گذشته از آمریکا خریداری کرده است، تسریع کند.

این مقامات گفتند که اسرائیل برای آماده شدن برای حمله نظامی احتمالی به ایران به این نفتکش‌ها برای سوخت‌گیری هوایی نیاز دارد.

بیشتر از جهان