آلمان: با باقری کنی دیدار کردیم، مذاکره نکردیم

وزارت خارجه آلمان ضمن تایید دیدار دیپلمات‌های اروپایی و جمهوری اسلامی ایران، گفت راجع به برجام مذاکره نشده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران و علی باقری کنی معاون وزیر خارجه ایران در تهران-ATTA KENARE / AFP

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اسلو، پایتخت نروژ، با مقام‌های سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا دیدار کرده است. این خبر را نخستین بار وبسایت تخصصی «امواج» به نقل از «چند منبع مطلع» منتشر کرد. این وبسایت به سردبیری محمد علی شعبانی، کارشناس مسائل خاورمیانه و از اعضای سابق تیم رسانه‌ای محمد جواد ظریف،‌ اداره می‌شود. 

وزارت خارجه آلمان در واکنش به انتشار خبر دیدار مقام‌های سه کشور اروپایی با باقری کنی، آن را تایید کرد، اما گفت هیچ مذاکره‌ای، «حتی در موضوع برجام»، نشده است. این وزارتخانه در توییتر نوشت: «در این دیدار مواضع بسیار روشن خود را در تقابل با نقش ایران در افزایش تنش‌ها در بسیاری جنبه‌ها ابراز کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وبسایت «امواج» نخست از حضور انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام، خبر داده بود، اما سپس به نقل از منبعی مطلع گفت که مورا در این جلسه حضور نداشته است. در گزارش این وبسایت آمده بود که اروپایی‌ها در سطح مدیران سیاسی حاضر بوده‌اند و هدف مذاکرات، احیای برجام بوده است. رابرت مالی، فرستاده آمریکا در امور ایران، در این دیدار حضور نداشت. 

یک منبع ارشد ایرانی به «امواج» گفت که هدف این جلسه، «بارش افکار» بوده است، و افزود: «باید پیام‌های مثبت بیشتری داده شود تا ثابت کنیم دیپلماسی جواب می‌دهد.» یک منبع دیگر گفت همچنان موانعی سر راه احیای برجام موجود است. 

چند منبع به «امواج» گفتند که اسلو ماه گذشته نیز میزبان مذاکرات «مسیر دو» (در سطح غیردولتی) با هدف یافتن راهی برای احیای برجام بوده است. 

به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر می‌کوشد با شگردهای دیپلماتیک، جایگاه خود را بهبود بخشد. اعلام حرکت به سوی برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی را نیز می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. تهران تلاش‌هایی نیز برای تبادل احتمالی زندانی با آمریکا به خرج داده است. سه شهروند آمریکایی، مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی، در ایران محبوس‌اند. حکومت جمهوری اسلامی که از گروگان‌گیری برای پیشبرد هدف‌های خود استفاده می‌کند، خواهان آزادی بخشی از دارایی‌های مسدودشده ایران در ازای آزادی این زندانی‌ها است.