رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: حتما با عربستان سعودی همکاری می‌کنیم

محمد اسلامی: در زمینه رادیودارو و پزشکی هسته‌ای با عربستان سعودی کار خواهیم کرد

نزدیک به دو هفته پس از توافق سیاسی میان دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، روز سه‌شنبه، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مدعی شد از همان روز نخست توافق، حکومت ایران پیغام‌هایی با محوریت همکاری از ریاض دریافت کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به محتوای پیغام‌های عربستان سعودی، هیچ اشاره‌ای دقیق و روشنی نکرد. اما در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که «ایران حتما با عربستان همکاری و تعامل خواهد داشت».

خبرگزاری ایسنا عصر روز سه‌شنبه اول فروردین‌ماه، به‌نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نوشت: «در راستای خدمت به مردم عربستان سعودی، همکاری‌هایی میان دو کشور در زمینه «رادیودارو» انجام می‌شود.»

به‌گفته محمد اسلامی، از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی در راستای رفع سوءتفاهم‌ها و پیشرفت ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش، بار دیگر بر دستاوردهای غیرنظامی توسعه صنایع هسته‌ای در جمهوری اسلامی تاکید کرد و مدعی شد که مراکز پزشکی در ایران توانسته‌اند با توسعه «رادیودارو‌ها»، سلولی سرطانی را تشخیص دهند.

 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران فناوری‌های پزشکی هسته‌ای در داخل کشور را «کاملا ایرانی» توصیف کرد و در ادامه اضافه کرد که محصولات پزشکی هسته‌ای ایران در حال حاضر به ۹ کشور جهان صادر می‌شود و تقاضا برای محصولات ایرانی پزشکی هسته‌ای در حال افزایش است.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره مدعی بوده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران صرفا کارکرد غیرنظامی دارد.

با این حال، تداوم غنی‌سازی اورانیوم در درصدهای بالا که کارکرد نظامی دارد و نیز پنهان‌کاری فعالیت‌های هسته‌ای در مراکز اعلام‌نشده گذشته، موجب نگرانی جامعه جهانی و همسایگان ایران است.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه گذشته، تنها چند روز پیش از اعلام توافق دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی در پکن، در اظهارنظری گفت: «توافق هسته‌ای با حکومت ایران ایده‌آل نیست، اما لازم است نگرانی‌های کشورهای همسایه را برطرف سازد.»