تایید رسمی حضور نظامیان افغان در جنگ اوکراین

رئیس گروه واگنر به پایگاه خبری سمافور گفت که شماری از نیروهای ویژه حکومت پیشین افغانستان را برای جنگ در اوکراین جذب کرده‌اند

نیروهای پیشین حکومت افغانستان در حال تمرین نظامی در استان هرات - HOSHANG HASHIMI / AFP

گروه واگنر، از گروه‌های نظامی متحد روسیه، حضور نیروهای نظامی پیشین افغانستان را در جنگ اوکراین رسما تایید کرد.

یوگنی پریگوژین، رئیس این گروه، به پایگاه خبری سمافور گفت که شماری از نیروهای ویژه حکومت پیشین افغانستان را برای جنگ در اوکراین جذب کرده‌اند و بیشتر آن‌ها در واحد توپخانه گماشته شدند.

واگنر یک گروه نظامی خصوصی روسی است که در کنار ارتش روسیه در اوکراین می‌جنگد. گزارش‌هایی وجود دارد که این شرکت جنگ‌جویان، ازجمله زندانیان روسی را اجیر کرده و به جبهه جنگ در اوکراین فرستاده است. در عین حال، یکی از نیروهای ویژه افغانستان به سمافور گفته است که شماری از آنان می‌خواهند برای اوکراین بجنگند.

پیش از این نیز آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود نوشته بود که گروه واگنر نیروهای ویژه افغان را که در کنار سربازان آمریکایی جنگیده‌اند و پس از خروج ایالات متحده از افغانستان به ایران گریخته‌اند، برای جنگ در اوکراین استخدام می‌کند.

سه ژنرال سابق افغان به آسوشیتدپرس گفتند که این سربازان ویژه افغان اکنون در ایران به سر می‌برند و ارتش روسیه آن‌ها را برای شرکت در جنگ اوکراین استخدام می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها می‌گویند که روس‌ها به هزاران نفر از کماندو‌های ویژه سابق افغان، پیشنهاد پرداخت ماهانه ۱۵۰۰ دلار و پناهگاه امن برای خود و خانواده‌شان داده‌اند. این پیشنهاد مانع بازگرداندن آن‌ها به افغانستان و مرگ احتمالی به دست طالبان خواهد شد.

یکی از ژنرال‌های مزبور به نام عبدالرئوف ارغندیوال به آسوشیتدپرس گفت: «آن‌ها نمی‌خواهند به جنگ بروند، اما چاره‌ای ندارند. آن‌ها از من می‌پرسند آیا راه‌حلی داری؟ چه کار باید بکنیم؟ اگر به افغانستان بازگردیم، طالبان ما را خواهد کشت.»

سمافور قبلا گزارش داده بود که صدها جنگجوی نخبه افغان برای جنگیدن در کنار نیروهای اوکراینی اعلام آمادگی کرده‌اند، اما اوکراین از پذیرفتن آن‌ها سر باز زده است.

مشخص نیست دقیقا چه تعداد از نیروهای ویژه افغان به ایران گریخته‌اند، اما آسوشیتدپرس گفته است که این شرکت با ۴۰۰ کماندوی دیگر که در حال بررسی پیشنهادهای روسیه‌اند، در ارتباط است.

تخمین زده می‌شود که در طول دو دهه جنگ در افغانستان، بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی ویژه افغان برای آمریکایی‌ها جنگیده باشند، اما با خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان و تسلط دوباره طالبان، تنها چند صد افسر ارشد افغان به خارج از کشور منتقل شدند.

بیشتر از جهان