رویترز: صبر خامنه‌ای برای توافق با عربستان به پایان رسیده بود

به گزارش رویترز، خامنه‌ای تیم مذاکره‌کننده را برای تسریع مذاکرات احضار کرد

رویترز در گزارش خود نقش پکن را محرمانه توصیف می‌کند اما مقامات آمریکایی می‌گویند در جریان بودند-KHAMENEI.IR / AFP

رویترز در گزارشی درباره روندی که به توافق اخیر بین عربستان سعودی و ایران منجر شد به نقل از دو مقام جمهوری اسلامی گزارش داد که تهران دو سال بود تلاش می‌کرد باهدف خروج از انزوای سیاسی و اقتصادی روابط با عربستان سعودی را از سرگیرد.

رویترز در این گزارش به نام منابع خود اشاره نمی‌کند اما می‌نویسد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از روند کند مذاکرات دوجانبه برای احیای روابط به ستوه آمده بود و برای شتاب بخشیدن به این تیم مذاکره‌کننده را احضار کرد. به نوشته رویترز، این رویکرد موجب شد که چین برای میانجی‌گری ترغیب شود.

مقامات تهران این گزارش را تایید نکرده‌اند اما هیجان‌زدگی و خرسندی بخش‌های مختلف حاکمیت از اعلام خبر توافق با ریاض نمایان است و روزنامه کیهان که زمانی تیترهای تندی علیه عربستان سعودی منتشر می‌کرد، اکنون از حامیان توافق است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز در گزارش خود نقش پکن را محرمانه توصیف می‌کند، اما مقامات آمریکایی می‌گویند که در جریان روند مذاکرات قرار داشته‌اند.

منابع رویترز می‌گویند که در جریان مذاکرات ایران و عربستان که در عمان و عراق انجام می‌شد، چینی‌ها برای پل زدن بر اختلافات تهران و ریاض ابراز تمایل کردند.

این توافق پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک عربستان و جمهوری اسلامی انجام شد. وال استریت ژورنال می‌گوید یکی از بندهای مهم این توافق این است که تهران متعهد شده است به تسلیح حوثی‌های یمن که حمله‌های متعددی علیه عربستان انجام می‌دادند پایان دهد.

در مقابل، وزیر اقتصاد عربستان سعودی هم از امکان همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی خبر داده است.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود مرحله نهایی روندی که به توافق منجر شد را سفر دسامبر گذشته رئیس‌جمهوری چین به ریاض عنوان می‌کند. شی‌جین‌پینگ در دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از تمایل به برقراری دیالوگ بین تهران و ریاض سخن گفت.

یک مقام سعودی به رویترز گفت: «شاهزاده محمد بن سلمان از این پیشنهاد استقبال کرد و خلاصه‌ای از مذاکرات انجام شده را در اختیار پکن قرار داد.»

به گزارش رویترز، دو ماه بعد در ماه فوریه، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پکن سفر کرد و پیشنهاد طرف چینی را پذیرفت.