شمخانی در ابوظبی: همکاری و هم‌گرایی باید جایگزین خصومت و واگرایی شود

پس از حمله گروه‌های وابسته به حاکمیت جمهوری اسلامی به سفارت عربستان در تهران، امارات سطح مناسباتش با جمهوری اسلامی را کاهش داد

علی شمخانی که روز پنجشنبه ۲۵ اسفند (۱۶ مارس) در راس یک هیئت امنیتی، سیاسی و اقتصادی به امارات متحده عربی رفته است- عکس از نور نیوز

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، روز پنجشنبه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که برای سفری یک‌روزه به ابوظبی رفته است، ملاقات کرد. 

خبرگزاری رسمی امارات نوشت که آنان درباره مناسبات دوجانبه و راه‌های ایجاد همکاری‌ در جهت منافع مشترک و صلح در منطقه گفت‌وگو کردند. 

بر اساس گزارش‌ها، بررسی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، مصالح مشترک و اهمیت تلاش برای حمایت از صلح و همکاری در منطقه برای توسعه و رفاه مردم، از دیگر موضوع‌های مذاکره بوده است. 

علی شمخانی که روز پنجشنبه ۲۵ اسفند (۱۶ مارس) در راس یک هیئت امنیتی، سیاسی و اقتصادی به امارات متحده عربی رفته است، پیش‌تر در  پایتخت این کشور با شیخ طحنون بن زاید آل‌ نهیان، همتای امارتی‌ خود، دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و فرصت‌های تقویت و توسعه روابط در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی نوشتند که او در این دیدار ادعای «راهبرد تغییرناپذیر» جمهوری اسلامی در زمینه همکاری با همسایگان را مطرح کرد و گفت: «برای برون‌رفت از چالش‌های موجود که تداوم آن به نفع هیچ کشوری در منطقه نیست، باید همکاری و هم‌گرایی جایگزین خصومت و واگرایی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمخانی وجود اختلاف و بی‌اعتمادی میان کشورهای حوزه استراتژیک خلیج‌ فارس را مانع جدی برای توسعه اقتصادی منطقه عنوان کرد. رئیس شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی در حالی از بی‌اعتمادی و اختلاف در منطقه انتقاد کرده است که اقدام‌ها و فعالیت‌های نظامی و اتمی و همچنین تحرکات گروه‌های عمدتا شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف منطقه از یمن تا سوریه و عراق و لبنان، همواره مورد انتقاد کشورهای خاورمیانه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شمخانی سفرش به امارات را سکوی پرشی برای آغاز فصل جدیدی در روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی دو کشور می‌داند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران و نماینده علی خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی هفته گذشته در پکن و با میانجیگری چین، توافق‌نامه ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک با عربستان سعودی را امضا کرده بود و اکنون به امارات متحده عربی - دیگر قدرت تجاری منطقه‌ خلیج فارس- سفر کرده است.

شمخانی در حالی بر همکاری و هم‌گرایی و جایگزین کردن آن‌ها به‌جای خصومت و واگرایی تاکید کرده است که کشورهای منطقه همواره از تنش‌‌آفرینی‌های جمهوری اسلامی در منطقه انتقاد کرده‌اند و برنامه تسلیحاتی و اتمی تهران را تهدیدی علیه صلح و ثبات منطقه توصیف کرده‌اند. 

نورنیوز، پایگاه اینترنتی نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، هدف از سفر شمخانی به امارات متحده عربی را «حل‌وفصل چند پرونده مهم امنیتی و اقتصادی» توصیف کرده است. 

به دنبال حمله گروه‌های وابسته به حکومت جمهوری اسلامی به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی، ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد و پس از آن امارات متحده عربی نیز در روابط با تهران تجدیدنظر کرد و آن را کاهش داد. 

امارات متحده عربی یکی از کشورهای عرب است که در چارچوب پیمان ابراهیم مناسباتشان را با اسرائیل عادی‌سازی کردند. این اقدام موجب انتقاد مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ازجمله علی خامنه‌ای شده بود. 

در اواخر دی‌ماه ۱۴۰۰، حوثی‌های یمن حملات موشکی و پهپادی را علیه فرودگاه‌های دبی و ابوظبی و یک پالایشگاه نفت و برخی اهداف دیگر در امارات متحده عربی ترتیب دادند. شورشیان حوثی در یمن ازجمله گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عرب منطقه به شمار می‌روند. حوثی‌ها همچنین در سال‌های گذشته به اهدافی در عربستان سعودی حمله کرده‌اند، ازجمله هدف قرار دادن یک انبار نفت در شهر جده در فروردین ۱۴۰۱ که به آتش‌سوزی گسترده در تاسیسات آرامکو منجر شد.  

در آن زمان سازمان ملل متحد اعلام کرد که موشک‌هایی که شورشیان حوثی در حمله به ابوظبی و عربستان سعودی استفاده کرده‌اند، منشا ایرانی داشتند.