دعوای اسرائیل و اتحادیه اروپا بالا گرفت

جوزپ بورل: اسرائیل و فلسطین آماده صلح نیستند؛ مقام اسرائیلی: زمان خوبی برای سفر بورل به اسرائیل نیست

وزیر خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه از بورل به دلیل مقایسه حملات فلسطین و عملیات ارتش اسرائیل در یک مقاله‌، انتقاد کرد- Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

اسرائیل از سفر رسمی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به این کشور استقبال نکرد و زمان را برای انجا چنین سفری مناسب ندانست.

تایمز اسرائیل از قول یک مقام امنیتی اسرائیلی گفت: «او ممنوعیت ورود ندارد، اما ما در حال حاضر برای چنین دیداری هدفی نمی‌بینیم و هماهنگ کردن چنین سفری کمکی نمی‌کند و فکر نمی‌کنیم زمان خوبی برای آمدن او به اسرائیل باشد.»

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، هم روز سه‌شنبه از بورل به دلیل مقایسه حملات فلسطین و عملیات ارتش اسرائیل در یک مقاله‌، انتقاد کرد.

با این حال، سخنگوی اتحادیه اروپا به تایمز اسرائیل گفت از هیچ‌گونه محدودیتی برای سفر بورل به اسرائیل اطلاعی ندارد.

او افزود: «اسرائیل چیزی رسمی به ما ابلاغ نکرده است که نشان دهد نماینده عالی معاون رئیس‌ نمی‌تواند از اسرائیل بازدید کند.»

سخنگوی اتحادیه اروپا ادامه داد: «ما مشتاق‌ایم همه کانال‌های ارتباطی با اسرائیل را با در نظر گرفتن سطح همکاری در بسیاری از زمینه‌ها و اهمیت راهبردی آن در منطقه، باز نگه داریم.»

این اتفاق آخرین نشانه از وخامت رابطه دولت راست افراطی اسرائیل که به‌تازگی روی کار آمده با برخی از نزدیک‌ترین متحدان آن است. اکنون اسرائیل از مقاله‌ای که بورل هفته گذشته منتشر کرد، ناراحت است و مقام‌های اسرائیلی می‌گویند او قربانیان اسرائیلی در حملات فلسطینی‌ها را با تروریست‌هایی که در عملیات ارتش اسرائیل کشته شده‌اند، یکی می‌داند.

بورل در وب‌سایت تحلیلی سندیکا پروجکت نوشت که «حملات و خشونت‌های بی‌رویه جان افراد زیادی را می‌گیرد».

او همچنین اعلام کرد که افراط‌گرایی از سوی هر دو طرف در حال افزایش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزپ بورل معتقد است خشونت‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری زندگی و معیشت فلسطینی‌ها را به طور فزاینده‌ای تهدید می‌کند و عملیات نظامی اسرائیل غالبا به مرگ غیرنظامیان فلسطینی منجر می‌شود.

وزیر امور خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با بورل این اظهارات را محکوم کرد و گفت: «هیچ جایی برای مقایسه یا ایجاد تعادل بین قربانیان تروریسم در طرف اسرائیل و تروریست‌های فلسطینی مورد حمایت تشکیلات خودگردان فلسطین وجود ندارد.»

اسرائیل با بسیاری از کشورهای اروپایی روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی دارد. بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه یک هفته پس از سفر رسمی خود به ایتالیا، به آلمان رفت. با این حال اسرائیل و اتحادیه اروپا بارها بر سر رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها، شهرک‌سازی اسرائیل و پیشرفت نکردن مذاکرات صلح اختلاف نظر داشته‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از اینکه «نه طرف اسرائیلی و نه طرف فلسطینی آماده صلح نیستند» ابراز تاسف کرده است. او از گروه‌های فلسطینی خواست «تروریسم را کنار بگذارند و بر اختلاف‌های سیاسی خود غلبه کنند». بورل در عین حال، از اسرائیل خواست شهرک‌سازی در زمین‌های موردادعای فلسطینی‌ها را متوقف کند، جلو خشونت شهرک‌نشینان را بگیرد و پیشنهاد مذاکره برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی را بپذیرد.

بیشتر از جهان