شاهین نجفی با «شاح» به استقبال زادروز رضاشاه رفت؛ «اون‌ که به این مملکت آبرو داد»

کاربران توییتر با انتشار بخش‌هایی از ترانه «شاح»، هشتگ رضا شاه روحت شاد را فراگیر کردند

«داد می‌زنم روحش شاد/ اون‌ که به این مملکت آبرو داد/ تبعیدی، توده‌ای، حزب باد/ این مملکت چند تا رضا می‌خواد؟» این بخشی از ترانه «شاح» اثر شاهین نجفی، خواننده رپ اعتراضی است که شامگاه چهارشنبه ۲۴ اسفند، هم‌زمان با سالروز تولد رضا شاه پهلوی، منتشر شد.

شاهین نجفی، خواننده در تبعید ایران که به شرکت در فعالیت‌های سیاسی مشهور است و در جریان خیزش انقلابی ۱۴۰۱ نقش موثری ایفا کرد، در اثر جدید خود «شاح»، با لحنی صریح، تلخ و گزنده به حامیان جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور و گروه‌های چپ و توده‌ای می‌تازد، بر تمامیت ارضی ایران تاکید می‌کند و رضا شاه پهلوی را به خاطر خدماتش به ایران می‌ستاید.

موزیک‌ویدیو «شاح» در حالی منتشر شد که کاربران توییتر به مناسبت زادروز رضا شاه پهلوی طوفان توییتری به‌ راه انداخته بودند. بسیاری از آنان با انتشار بخش‌هایی از ترانه «شاح»، هشتگ رضا شاه، روحت شاد را فراگیر کردند.

شاهین نجفی که خود شاعر و آهنگساز «شاح» است، در این ترانه اعتراضی برخی رویدادهای انقلاب ۵۷ را یادآوری می‌کند و می‌گوید «مارکسیست‌های عاشق آمریکا» همان‌هایی‌اند که عکس خمینی را در ماه می‌دیدند.

این خواننده سرشناس ایرانی در ترانه «شاح»، گروه‌هایی را که همچنان به حکومت ایران دل سپرده‌اند و قصد مصادره انقلاب ایران را دارند، «سیب نصفه‌دهن نظام» می‌خواند و خطاب به آنان می‌گوید: «من سیلی تو صورت مدرسه‌ام/ بی‌بته تاریخی من بچه رضام/ داد می‌زنم روحش شاد/ اون‌ که به این مملکت آبرو داد»

شاهین نجفی در بخش دیگری از «شاح» بر محافظت از تمامیت ارضی ایران تاکید می‌کند و می‌گوید: «نور بنداز توی تاریکی/ کشور چل‌تیکه هرکی‌هرکی/ بعد خنده داره، چند نسل بگذره/ یه مفنگی بیاد بهت بگه تریاکی»

خواننده رپ اعتراضی در اثر جدید خود درباره تکرار تجربه ترکیه در ایران در صورت برقراری نظام جمهوری هشدار می‌دهد و خطاب به حامیان جمهوری اسلامی که «چشم‌به‌راه مجتبی» فرزند علی خامنه‌ای‌اند، می‌گوید اعتماد به شما اشتباه است. او سرنوشت این گروه را هم روبه‌‌تباهی می‌داند، زیرا که در یک «دکان دونبش» قرار گرفته‌اند که «صاحبش سپاه پاسداران است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موزیک‌ویدیو «شاح» در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز بازتابی وسیعی داشت؛ برخی آن را «مشت محکم» بر دهان تجزیه‌طلب‌ها و توده‌ای‌ها دانستند و برخی جزئیات فراوان این ترانه را که دربرگیرنده معانی زیادی است، ستودند. تعدادی هم شاهین نجفی را فریدون فرخزاد زمان دانستند.

شاهین نجفی خود نیز پیش‌تر گفته بود که «شاح»، بزرگ‌ترین پروژه تاریخ کاری‌اش است و یقین دارد که «زهر و عسل توامان خواهد بود». این خواننده رپ و راک اعتراضی از ابتدای خیزش انقلابی ایرانیان، نقش مهمی در آگاهی‌رسانی داشت و در حساب‌های کاربری‌ خود به‌تناوب درباره خیزش سراسری و مطالبات مردم صحبت می‌کرد.

او که‌ پیش‌تر عقاید مارکسیستی داشت، در جریان خیزش سراسری از نظام مشروطه حمایت کرد و به‌تازگی نیز در گردهمایی سیاسی ایرانیان در استکهلم، پایتخت سوئد، پرچم شیر و خورشید را به نشانه حمایت از برقراری نظام مشروطه در ایران بالا برد.

شاهین نجفی در «شاح» از استمرار فعالیت‌هایش سخن می‌گوید و خطاب به‌ آنان که می‌خواهند سد راه مردم ایران شوند می‌گوید: «نخواه ازم که بی‌خیال راهم شم/ نخواه ازم که تو این مسیر رام شم/ نخواه ازم که با این وعده‌ها خام شم/ من گیر گذشته‌ ایران و فکر فرداشم»

شاهین نجفی برای بسیاری از دوستداران موسیقی رپ و راک که مسائل سیاسی و اجتماعی را دنبال می‌کنند، نامی آشنا است. او پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بود که مضمون بیشتر ترانه‌هایش استبداد سیاسی، حاکمیت دینی، فقر، تبعیض جنسی و جنسیتی، سانسور، کودکان کار، اعدام، اعتیاد، هوموفوبیا و امپریالیسم فرهنگی است.

شاهین نجفی متولد سال ۱۳۵۹، شاعر، خواننده و آهگساز ایرانی است که فعالیت‌هایش را در حوزه موسیقی راک و رپ از ۲۰ سالگی و به‌طور زیرزمینی در ایران آغاز کرد. نخستین کار حرفه‌ای و رسمی او در موسیقی رپ آلبوم «ما مرد نیستیم» بود که به‌مناسبت روز جهانی کارگر منتشر شد. نجفی سال ۱۳۹۱ پس از انتشار ترانه «نقی» به ترور تهدید شد و در نتیجه از ایران مهاجرت کرد. طی سال‌های اخیر نیز فعالیت‌هایش را در آلمان ادامه داده است.

بیشتر از موسیقی