خامنه‌ای در دیدار با لوکاشنکو:‌ کشورهای مورد تحریم آمریکا باید با همکاری این حربه را از بین ببرند

لوکاشنکو به‌ دلیل سرکوب آزادی‌های مدنی و سیاسی در کشورش، تحت تحریم اتحادیه اروپا است

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهوری بلاروس، و هیات همراه، روز دوشنبه، ۲۲ اسفند (۱۳ مارس)، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، دیدار کردند.

علی خامنه‌ای در این دیدار گفت: «کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند، باید با همکاری یکدیگر و با تشکیل یک مجموعه مشترک، حربه تحریم را از بین ببرند و ما معتقدیم این کار شدنی است.»

رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ظرفیت همکاری‌های دو کشور را بسیار فراتر از سطح کنونی توصیف کرد و خواستار «افزایش چشمگیر» سطح روابط دوجانبه شد. او همچنین با تاکید بر مشترکات فراوان بین ایران و بلاروس، یکی از این نقاط مشترک را «تحریم‌های قلدرمآبانه آمریکا و برخی کشورهای غربی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رهبر جمهور اسلامی همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه تهران، گفت: «تحریم‌های شدید، ایران را متوجه توانایی‌ها و نیروهای درونی خود کرد و در همین مدت تحریم‌ها، زمینه پیشرفت‌های بسیاری برای ایران مهیا شد و کشور ما توانست در زمینه‌های مختلف، از جمله «علم و فناوری»، «پزشکی و بیولوژیک»، «هوا-فضا»، «هسته‌ای» و «نانو» به پیشرفت‌های شگفت‌آوری دست یابد.»

این ادعای رهبر جمهوری اسلامی ایران در حالی مطرح می‌شود که تحریم‌های گسترده آمریکا و کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی، باعث افزایش شدید تورم و فقر گسترده در ایران شده است و نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ریال ایران، در هفته‌های گذشته رکوردهای تاریخی جدیدی بر‌جا گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای در این دیدار به موضوع خط عبور شمال به جنوب نیز اشاره کرد و گفت: «‌راه‌اندازی خط عبور شمال به جنوب به نفع دو کشور و همچنین روسیه و منطقه است و باید هر دو طرف برای راه‌اندازی آن تلاش کنند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، الکساندر لوکاشنکو نیز در این دیدار گفت که برای «گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور مصممیم و با همکاری و اراده رئیس ‌جمهوری ایران، همه توافق‌ها را با پیگیری ویژه و زمان‌بندی مشخص، اجرایی خواهیم کرد.»  

لوکاشنکو همچنین گفت: «جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم‌ها به تجربیات و پیشرفت‌های شگفت‌آوری دست یافته است... و هدف من از سفر به ایران، آشنایی نزدیک با دستاوردهای ایران است.»

لوکاشنکو که به «آخرین دیکتاتور اروپا» شهرت دارد، شامگاه یکشنبه، ۲۱ اسفند (۱۲ مارس)، در سفری رسمی وارد تهران شد. روز دوشنبه و پیش از دیدار لوکاشنکو با علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، در مجموعه تاریخی سعدآباد از او استقبال کرد.

ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و حمل‌ونقل، و نیز بررسی‌ مسائل منطقه‌ای و جهانی، از محورهای مذاکرات رئیس جمهوری‌های دو کشور است. قرار است پس از پایان مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، هشت سند همکاری دوجانبه در حضور رئیسی و لوکاشنکو امضا شوند.

الکساندر لوکاشنکو سیاستمدار و افسر ارتش بلاروس است که از زمان تشکیل نهاد ریاست ‌جمهوری در سال ۱۹۹۴ تاکنون، رئیس‌ جمهوری این کشور است و قدرت را بدون رقیب در دست دارد. او به‌ دلیل سرکوب آزادی‌های مدنی و سیاسی در کشورش، تحت تحریم اتحادیه اروپا است.