آزادی یک خبرنگار از زندان طالبان و تاکید بر ضرورت رهایی دو تن دیگر

مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار آزادی فوری مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان – فرانسوی و خیرالله پرهر، خبرنگار ورزشی رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار، شده است

مرکز خبرنگاران افغانستان با استناد به قانون رسانه‌های همگانی، تاکید کرده است که خبرنگاران نباید از ابتدا بازداشت شوند- مرکز خبرنگاران افغانستان

مرکز خبرنگاران افغانستان روز دوشنبه، ۲۲ اسفند (۱۳ مارس)، اعلام کرد که قدرت‌الله ترار، خبرنگار تلویزیون محلی زرغون در استان خوست در شرق افغانستان، از زندان طالبان رها شده است. 

بنا به بیانیه این مرکز، ترار سه ماه در زندان طالبان محبوس بوده است. 

در بیانیه این مرکز آمده است: «‌قدرت‌لله ترار حدود چهار هفته قبل آزاد شد، اما به ‌دلیل برخی ملاحظات نخواسته بود خبر آزادی‌اش رسانه‌ای شود. او پس از بازداشت به کابل انتقال یافته بود. هرچند امارت اسلامی دلیل رسمی بازداشت و زندانی شدن این خبرنگار را اعلام نکرد، منابع خبری در خوست می‌گویند ترار به دلیل نوشته‌های انتقادی‌اش در فیسبوک زندانی شده بود.»

مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار آزادی فوری مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-‌ فرانسوی، و خیرالله پرهر، خبرنگار ورزشی «رادیو و تلویزیون همیشه بهار»، شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه این مرکز آمده است که بهبودی ۱۷ دی در کابل، و پرهر ۱۹ دی در استان ننگرهار به دست نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان بازداشت شده‌اند.

در این بیانیه ذکر شده است: «مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی از بی‌خبری در مورد سرنوشت این دو خبرنگار، از مسئولان امور می‌خواهد که آنان را هر چه زودتر و بدون قید‌و‌شرط آزاد کنند.»

مرکز خبرنگاران افغانستان با استناد به قانون رسانه‌های همگانی، تاکید کرده است که خبرنگاران نباید اصولا بازداشت شوند، چون خبرنگاران در انجام کارهای حرفه‌ی آزادند و نباید در معرض تهدید قرار گیرند. 

بر اساس ماده چهارم قانون رسانه‌های همگانی، هيچ شخص حقيقی يا حقوقی نمی‌تواند فعاليت آزاد رسانه‌های خبری يا اطلاعاتی را منع، تحريم، سانسور يا محدود، یا به هر شیوه ديگری در امور مطبوعات و رسانه‌ها مداخله کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان تاکید دارد که بازداشت‌های خودسرانه و خلاف قانون، باعث تشدید ترس و خودسانسوری در کشور می‌شود.

آزادی بیان و رشد رسانه‌های آزاد، از دستاوردهای مهم دو دهه حکومت سابق افغانستان بود و شمار رسانه‌های مختلف مستقل افزایش یافته بود، اما تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ باعث شد که فعالیت بسیاری از این رسانه‌ها متوقف شود و شماری از فعالان رسانه‌ا‌ی ‌و خبرنگاران از ترس طالبان افغانستان را ترک کنند.

طالبان اختناق و سانسور شدیدی بر رسانه‌های افغانستان تحمیل کرده‌اند و فعالیت خبرنگاری در این کشور، با دشواری زیاد انجام می‌شود.

طالبان با صراحت اعلام کرده‌اند که هیچ فرد یا خبرنگاری اجازه ندارد از رهبری این گروه انتقاد کند وبی‌توجهی به این دستور، تبعاتی برای منتقدان در پی خواهد داشت. 

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز بر افغانستان تسلط داشتند. در آن دوران فقط یک رادیو به نام «رادیو شریعت» و چند نشریه چاپی فعالیت داشتند، و طالبان فعالیت‌های تلویزیونی را نیز ممنوع کرده بودند.