سفیر چین در ایران: توافق تهران و ریاض «پیروزی صلح و گفت‌وگو در جهان است»

چانگ هوآ: «تاکید همه ما حفظ صلح و ثبات در منطقه است»

چانگ هوآ، سفیر چین در ایران، روز شنبه با حضور در جمعی از خبرنگاران گفت توافق سه‌جانبه بین این کشور با ایران و عربستان سعودی «پیروزی صلح و گفت‌وگو در جهان است».

چانگ گفت کشورش می‌کوشد با تمام کشورهای حوزه خلیج فارس روابط صمیمانه داشته باشد و ریشه این روابط را تاریخی دانست. او گفت: «تاریخ تجارت بین چین و ایران دیرینه بوده و ایران نقطه مهمی در جاده ابریشم است.»

چانگ هوآ با اشاره به امضای توافق راهبردی چند سال پیش بین تهران و پکن گفت: «در سال‌های اخیر، روابط چین و ایران به‌طور خیلی خوبی توسعه پیدا کرده و یک قرارداد جامع راهبردی امضا کردند؛ دو کشور در همه جوانب توسعه خوبی را در حال انجام دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیپلمات چینی مدعی شد که پکن در خاورمیانه به دنبال منافع خود نیست و افزود: «ما صلح را پیگیری می‌کنیم.» او با یادآوری سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به عربستان سعودی و سفر ابراهیم رئیسی به چین گفت نتیجه این سفرها نهایتا توافق سه‌جانبه بوده است. او گفت مذاکرات بین تهران و ریاض به خواست پکن انجام شد و افزود: «تاکید همه ما حفظ صلح و ثبات در منطقه است.»

چانگ در بخش دیگری از سخنانش گفت چین به تمامیت ارضی تمام کشورها از جمله ایران احترام می‌گذارد و تاکید کرد: «منطقه خاورمیانه نقش مهمی در توسعه صلح و ثبات در دنیا دارد.» در پی سفر شی به ریاض و دیدار با مقام‌های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، بیانیه مشترکی صادر شد که اشاره‌های آن به سه جزیره مورد مناقشه بین امارات متحده عربی و ایران باعث اعتراض بسیاری از ایرانیان شد. چین از آن پس کوشیده است تاکید کند که به تمامیت ارضی ایران احترام می‌‌گذارد.

محمد کشاورززاده، سفیر ایران در چین، نیز در توییتی به توافق سه‌جانبه واکنش نشان داد و نوشت: «توافق ایران و عربستان با وساطت چین حاصل یک کار فشرده دیپلماتیک است که ظرف این هفته با حضور شمخانی و هیئت سعودی به اوج خود رسید.»