مذاکرات سه جانبه در بروکسل؛ امیدواری استولتنبرگ به الحاق سوئد و فنلاند به ناتو

دبیرکل ناتو می‌گوید الحاق سوئد و فنلاند به ناتو اولویت اصلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، می‌گوید تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا فنلاند و سوئد پیش از نشست بعدی رهبران کشورهای عضو ناتو در ماه ژويیه‌، روند عضویت در این سازمان را تکمیل کنند.

این دو کشور شمالی اروپا پس از جنگ اوکراین تصمیم گرفتند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندند.

پنجشنبه مقر این سازمان در بروکسل میزبان نمایندگان فنلاند، سوئد و ترکیه است.

استولتنبرگ مستقیما در مذاکرات حضور ندارد، اما پس از متقاعد کردن رئیس‌جمهوری ترکیه در ماه گذشته برای بازگشت به میز مذاکره، این جلسه را برنامه‌ریزی کرده است.

روند الحاق فنلاند و سوئد به ناتو چند هفته است که به‌دلیل ممانعت ترکیه، یکی از ۳۰ عضو ناتو، متوقف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید تا زمانی که سوئد میزبان رهبران و اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (‌پ.‌ک.‌ک) است، این کشور با روند الحاق سوئد موافقت نخواهد کرد.

ترکیه از ماه ژانویه گذشته میز مذاکرات را ترک کرد. به‌جز ترکیه تمامی کشورهای عضو متن الحاق فنلاند و سوئد را امضا کرده‌اند.

استولتنبرگ در آستانه نشست وزیران دفاع کشورهای اروپایی در استکهلم به خبرنگاران گفت: «این یک روند است و انتظار ندارم که این روند با یک دور مذاکرات به نتیجه برسد، اما مطمئنم که فنلاند و سوئد متحد ناتو خواهند شد. این یک اولویت است.»

ترکیه علاوه بر استرداد اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه، خواستار مقابله دولت سوئد با گروه‌های اسلام‌ستیز است. دلیل اصلی که آنکارا در ژانویه گذشته مذاکرات را ترک کرد، آتش زدن قرآن در سوئد بود. برخی از اعضای گروه‌های راست افراطی در ۲۳ ژانویه مقابل سفارت ترکیه در استکهلم چندین جلد قرآن را آتش زدند.

نشست روز پنجشنبه در بروکسل، آغاز دور دوم مذاکرات «سه جانبه» است.

سیاست‌های اردوغان در جریان این مذاکرات کاملا وابسته به اتفاق‌های داخلی ترکیه است. قرار است در ماه مه آینده انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود و اردوغان که در جریان زلزله اخیر ترکیه محبوبیتش را از دست داده است، امکان دارد از این مذاکرات برای افزایش محبوبیت خود بهره‌برداری کند.

بیشتر از جهان