افزایش حملات به مدارس؛ وزارت بهداشت: ۹۰ درصد مسمومیت‌ها حاصل «اضطراب» است

معاون بخش درمان وزارت بهداشت گفت عامل اصلی بستری شدن دختران دانش‌آموز در سه ماه گذشته «اضطراب» بود و نه گازهای سمی

در پیوند با آخرین تحولات مربوط به پرونده مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه ایران، مقام‌های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران اظهاراتی در این زمینه داشتند. 

یکی از معاون‌های وزارت بهداشت در اظهارات خود در روز دوشنبه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱، گفت کمتر از ده درصد از مجموع دختران دانش‌آموزی که به‌دلیل مسمومیت راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند، علایم‌شان تحت تاثیر یک «ماده محرک» بوده و باقی این گروه از نوجوانان حالشان به‌علت «اضطراب» بد شده است.

به‌گزارش وبسایت انتخاب، سعید کریمی، معاون بخشِ درمان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، در مورد تاثیر اضطراب بر دانش‌آموزان مدارس دخترانه سراسر ایران چنین گفت:«کسانی هستند که اصلا در محیط و مدرسه‌ای که مواد محرک وجود داشته، نبودند، اما وقتی اخبار را دیده و شنیده دچار اضطراب شدند.»

این مقام وزارت بهداشتِ جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهارات روز دوشنبه خود گفت پس از دستور بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت، مبنی بر تشکیل یک کمیته ویژه به‌منظور رسیدگی به پرونده مسمومیت‌های سریالی، ۳۰ نفر از «بهترین دانشمندان» حاضر در این وزارتخانه به عضویت این کمیته برگزیده شدند و تحقیق بر روی پرونده مورد نظر را آغاز کردند؛ دانشمندانی که، به‌گفته معاون درمانِ وزارت بهداشت، در زمینه ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، بیماری‌های عفونی، بهداشت و روانپزشکی تخصص دارند. 

اما کریمی در مورد جمعیتی از دختران دانش‌آموز که به ‌ادعای وزارت بهداشت واقعا تحت تاثیر یک ماده محرک خارجی به بیمارستان یا سایر مراکز درمانی مراجعه کردند، گفت «موادی» که این گروه از دانش‌آموزان با آن تماس داشته‌اند از نوع «گازهای خطرناک، جنگی و کشنده» نیست. 

کریمی در این مورد چنین گفت:«موادی که بچه‌های ما با آن تماس پیدا کردند، اصلا از این نوع گازها نبوده است و تا امروز خدا را شکر موردی از فوت نداشته‌ایم. همچنین علایم جسمی جدی و پایدار که نیاز به بستری طولانی در بیمارستان داشته باشد، نداشتیم؛ عمده این بچه‌ها، بعد از مراجعه به مراکز درمانی، زیر شش ساعت درمان و مرخص شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌وجود همزمان با انتشار اظهارات سعید کریمی، برخی منابع خبری داخل ایران، از جمله خبرگزاری ایسنا، از مسمومیت گروهی دیگر از دانش‌آموزان دختر مدارس استان خوزستان خبر داد. 

به‌‌گزارش ایسنا، حبیب حی‌بر، معاونِ درمانِ دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپورِ اهواز، گفت «شهرهای دشت آزادگان، صیدون و اندیمشک، سه شهر جدیدی هستند» که دانش‌آموزانش به مسمومیت دچار شده‌اند؛ هرچند حی‌بر در اظهارات روز دوشنبه خود هیچ اشاره‌ای به جنسیت دانش‌آموزان مسموم شده در این سه شهر نکرد. 

اما نظرات کمیته ویژه وزارت بهداشتِ دولت سیزدهم در مورد پرونده مسمومیت‌های سریالی، خاصه بخش مربوط به علایم ناشی از «اضطراب» در این پرونده، دست‌مایه‌ای شد برای اظهارنظر مقام‌های سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران در این زمینه. 

به‌عنوان مثال، مصطفی رستمی، «مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌ها»، بخشی از تازه‌ترین اظهارات خود را به موضوع پرونده مسمومیت‌های سریالی اختصاص داد و در این مورد چنین گفت:«القای پروژه مسموم‌سازی، کارزار جهانی مستکبران برای بدنام کردن جمهوری اسلامی است.»

این مقام حکومتی نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، ضمن تکرار ادعای همیشگی حکومت اسلامگرای ایران مبنی بر دسیسه‌های کشورهای غربی و اسرائیل به‌منظور بد نام کردن نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران، پرونده مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز مدارس ایران را نیز یکی از جلوه‌های چنان دسیسه‌هایی به‌شمار آورد و خطاب به مخاطبانش گفت:«کارزاری جهانی برای منزوی کردن ایران به راه افتاده تا تصویری که از این کشور نشان می‌دهند، تصویری مخدوش و سیاه باشد که یک بخش از آن پروژه صهیونیستی مسموم‌سازی یا القای مسمومیت در مدارس جمهوری اسلامی است.»

رستمی در حالی پرونده مسمومیت‌های سریالی را به کشورهایی چون اسرائیل نسبت می‌دهد و آن را نوعی القا می‌داند که نخستین افرادی که موضوع عمدی بودن این مسمومیت‌ها را پیش کشیدند یا مثل اعضای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جزو وفادارترین لایه‌های هیات حاکمه جمهوری اسلامی‌ به علی خامنه‌ای‌اند یا افرادی هستند که عمیقا به بنیان‌های ایدئولوژیک این نظام باور دارند.

به‌عنوان مثال، احمد امیرآبادی فراهانی، از اعضای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، جزو نخستین چهره‌هایی بود که پس از گسترده‌تر شدن پوشش خبری پرونده مربوط به مسمومیت‌های سریالی، در نوزدهم بهمن ماه سال جاری چنین گفت:«مسمومیت دانش‌آموزان قم مشکوک است.»

اندکی بعد وبسایت قم‌نیوز نیز مقاله‌ای منتشر کرد به قلم نفیسه مرادی، فارغ‌التحصیل علوم قرآنی از دانشگاه الزهرا، که در آن به‌صراحت عنوان شده بود مذهبی‌های مخالف حق تحصیل زنان در پی مسموم کردن دانش‌آموزان دختراند تا به این‌ واسطه در میان خانواده‌ها و دختران نوجوان رعب‌ووحشت ایجاد کنند.

وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار نخستین بیانیه‌اش در مورد مسمومیت‌های سریالی، ادعاهایی در این زمینه مطرح کرد. این وزارتخانه در بیانیه خود مدعی شد تاکنون دانش‌آموزان «۲۵۰ کلاس درس» دچار علایم مسمومیت شده‌اند که در هیچ‌یک از این موارد نشانه‌ای دالِ بر مسمومیت دانش‌آموزان با «مواد سمی و خطرناک» یافت نشده است.

وزارت کشور در بخشی از بیانیه خود چنین نوشته است:«در آزمایش‌های انجام شده در کمتر از پنج درصد مراجعین مواد محرکی یافت شده که منجر به بدحالی دانش‌آموزان و بروز علائمی شده است که خوشبختانه هیچ‌کدام منجر به مخاطرات و عوارض پایدار برای فرزندان‌مان نشده است.»

با این‌وجود تهیه‌کنندگان بیانیه وزارت کشور تاکید می‌کنند مسمومیت‌های سریالی می‌تواند «یک اقدام عامدانه و جنایتکارانه باشد» که در حال حاضر نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران دارند به این موضوع رسیدگی می‌کنند.

وزارت کشور به برخی اعتراضات خانواده‌های دانش‌آموزان در هفته‌های اخیر نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد احتمال دارد چنین اعتراضاتی حاصل «اقدامات ماجراجویانه» باشد؛ اقداماتی که به‌نقل از وزارت کشور، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی رسیدگی به آن را بر عهده دارند. 

این بیانیه در انتها ادعا می‌کند برخی «عناصر مخل روان و سلامت جامعه» نیز از وقایع مربوط به پرونده مسمومیت‌های سریالی سواستفاده کرده‌اند که به‌گفته وزارت کشور، تحت پیگرد مقام‌های قضایی قرار گرفته‌اند و به‌زودی به پرونده آنها نیز رسیدگی خواهد شد.

وزارت کشور، که رئیس دولت سیزدهم مسئولیت پیگیری و اطلاع‌رسانی پرونده مسمومیت‌های سریالی را بر عهده‌اش گذاشته، در حالی از تعقیب قضایی عواملی صحبت می‌کند که احتمالا در اطلاع‌رسانی و پوشش رسانه‌ای این پرونده فعال بوده‌اند، که از سه ماه قبل به این‌سو هیچ فردی به‌دلیل مسموم کردنِ دختران نوجوان در ایران بازداشت نشده یا تحت پیگرد قضایی قرار نگرفته است.