واکنش‌ها به مسمومیت‌های سریالی؛ فراخوان معلمان برای تجمع ۱۶ اسفند

وزارت خارجه آمریکا: از مقام‌های ایران انتظار داریم برای پایان دادن به این اقدام‌ها هرچه در توان دارند، انجام دهند

مسمومیت حدود یک هزار دانش‌آموز در بیش از ۵۰ مدرسه در شهرهای مختلف ایران از جمله قم، تهران، بروجرد، ساری، قزوین، اردبیل و... چالشی جدی برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است. جمهوری اسلامی تاکنون هیچ‌کدام از عوامل این اقدام را بازداشت نکرده است و هر روز هم به تعداد دانش‌آموزان مسموم و مدارس هدف حمله قرارگرفته اضافه می‌شود.

سکوت مسئولان جمهوری اسلامی و پاسکاری آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و نهادهای امنیتی و دولتی در پذیرش مسئولیت در قبال این حملات اعتراض‌های گسترده مردم را به همراه داشته است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران که روز چهارشنبه نیز تجمع‌های گسترده‌ای برای مطالبه حقوق صنفی خود برگزار کرده بود، اعلام کرد که معلمان و بازنشستگان به این علت و دیگر مشکلات معلمان و دانش‌آموزان در ماه‌های گذشته، روز سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه تجمعی سراسری برگزار خواهند کرد.

شورای هماهنگی در بیانیه خود به ایجاد ناامنی در مدارس از طریق «مسمومیت‌های سریالی» دانش‌آموزان اشاره کرد و نوشت که سکوت معنادار مسئولان و به‌ویژه نیروهای امنیتی در این رابطه به‌هیچ‌وجه قابل‌توجیه نیست.

در این بیانیه به سقوط ارزش پول ملی هم اشاره شده و آن را نتیجه بی‌کفایتی مسئولان اقتصادی و سیاسی خصوصا تصمیم‌گیرندگان در عرصه سیاست خارجی دانسته است.

شورای هماهنگی در این بیانیه، از فرهنگیان شاغل و بازنشسته دعوت کرد تا از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند، برای مطالبه خواسته‌های خود در تجمع‌ها شرکت کنند. این تجمع‌ها در تهران مقابل مجلس شورای اسلامی و در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

معلمان در این بیانیه، یکی از دلایل اصلی این تجمع را «پایان دادن به جو ناامنی موجود در مدارس که نمونه بارز آن خشونت عریانی است که با روش مسمومیت سریالی جان و سلامتی دانش‌آموزان و معلمان را تهدید می‌کند و به گسترش نگرانی و اضطراب والدین منجر شده»، اعلام کرده‌اند. آن‌ها همچنین به آمران و عاملان این وقایع هشدار دادند که دانش‌آموزان خط قرمز معلمان‌اند و معلمان شاغل و بازنشسته فرزندانشان را در چنین شرایط دردناکی تنها نخواهند گذاشت.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد چنانچه به خواسته‌های فرهنگیان پاسخ مناسبی داده نشود، تجمع‌ها در سال آینده به‌صورت پی‌درپی ادامه خواهند یافت. اجرای کامل طرح رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، افزایش حقوق و مستمری مطابق نرخ تورم، آزادی همه معلمان زندانی، رفع ممنوعیت تحصیل دانش‌آموزانی که در ماه‌های گذشته بازداشت‌ شده‌اند، توقف فروش فضاهای آموزشی، تفریحی، خدماتی و ورزشی متعلق به آموزش و پرورش از دیگر خواسته‌های مطرح‌شده در این بیانیه‌اند.

مسمومیت‌های سریالی برای بازپس‌گیری دستاوردهای جنبش «زن، زندگی،آزادی»

کانون صنفی معلمان نیز با صدور بیانیه‌ای، به مسمومیت‌های عمدی در مدارس دخترانه اعتراض کرد. این کانون با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به مدت سه ماه مسمومیت دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف را انکار می‌کرد، پرسید آیا به پرسش‌های افکارعمومی مانند اینکه آمران و عاملان چه کسانی‌اند، پاسخی داده می‌شود یا خیر؟

کانون صنفی معلمان در این بیانیه نوشت: «بنا بر تعریف پلیس بین‌الملل، ‌این حملات سمی از جنس بیوتروریسم‌اند و یک فرض قوی این است که [این حملات] در پی بازپس‌گیری دستاوردهای جنبش زن، زندگی، آزادی از طریق ایجاد هراس اجتماعی بین دختران و خانواده‌های آن‌ها است.»

این کانون صنفی در واکنش به این اتفاق اعلام کرد که اگر قرار است افکار عمومی باور کند این اقدام‌های متحجرانه منشائی غیر از نیروهای خودی دارند، لازم است دستگاه‌های مسئول بدون اتلاف وقت بیشتر، چندین اقدام را فورا به اجرا گذارند. اعضای این کانون در ادامه این بیانیه خواهان آن شدند تا سران سه قوه به‌نحوی شفاف و قاطع علیه این اقدام‌های تروریستی موضع‌گیری و آن را صریحا محکوم کنند.

کانون صنفی معلمان در ادامه، با اشاره به احتمال دست داشتن افراطیون مذهبی در این حملات نوشت: «حمله به دختران دانش‌آموز با ظن انجام آن توسط افراطیون مذهبی حمله به عمیق‌ترین باورهای اعتقادی، فرهنگی و ارزشی جامعه است؛ بنابراین ضرورت دارد رهبر جمهوری اسلامی، سردمداران حوزه‌های علمیه و تمام متولیان رسمی دین، برای رفع شبهه تحجر از دامان اعتقادات موردقبولشان، صراحتا علیه این اقدام‌ها موضع‌گیری کنند. اگر کنار رفتن روسری یا برداشتن آن باعث می‌شود برای حفظ ایمان مردم احساس خطر کنند، تهدید جان کودکان دختر و حفظ آبروی دینشان از برچسب تحجر و تروریسم، موضع‌گیری قاطع‌تری را می‌طلبد.»

این کانون صنفی با تاکید بر لزوم مشخص شدن کسانی که به‌واقع علیه امنیت ملی اقدام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: «اگرچه دیر شده، اما دستگاه‌های امنیتی و قضایی اگر تاکنون هم ظاهرا به این موضوع ورود نکرده‌اند، باید به طور جدی و سریع به این موضوع وارد شوند. عاملان و مهم‌تر از آن منشا عقیدتی و صاحبان این باورها را شناسایی و بدون هیچ ملاحظه‌ای به جامعه معرفی و البته مجازات کنند.»

دیگر خواسته این کانون از آموزش و پرورش بود و از این نهاد خواست گزارش اقدام‌های عملی خود در سه ماه گذشته برای مقابله با حمله‌ به مدارس و حفاظت از سلامت جان و روان دانش‌آموزان را که از وظایف اصلی آنان است، ارائه کند.

معلمان در ادامه، با انتقاد از عملکرد صداوسیما در این مجموعه حوادث تروریستی اعلام کردند: «دستگاه‌های تبلیغاتی رسمی به‌ویژه رادیو و تلویزیون که برای مسائلی بسیار کم‌اهمیت‌تر (البته در کشورهای اروپایی و آمریکا) ده‌ها خبر و تفسیر تهیه می‌کنند و صدها بار از شبکه‌های مختلف پخش می‌کنند؛ اگر به‌راستی با این تفکرات واپس‌گرایانه مرزبندی دارند، ضروری است ضمن تشریح و روشنگری دقیق موضوع و البته پیگیری آن، ریشه‌های فکری آن را نیز روشن کنند.»

کانون صنفی معلمان در پایان، با محکومیت این اقدام‌ها، از تمامی شهروندان به طور عام و والدین و نهادهای صنفی و مدنی به صورت خاص، خواست در این باره موضع‌گیری کنند و خواهان اقدام‌های قانونی و اعتراضی آن‌ها شد.

کانون مدافعان حقوق بشر: ریشه اصلی چنین فجایعی مخالفت جمهوری اسلامی با حقوق زن است

کانون مدافعان حقوق بشر نیز در واکنش به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان بیانیه‌ای صادر کرد. این کانون با اشاره به کشته شدن مهسا امینی و خیزش سراسری ایرانیان نوشت: «پس از حوادث فوق به نظر می‌رسد برای ایجاد ارعاب در بین خانواده‌ها و خصوصا دختران جوان، در این ماه مسمومیت دست‌جمعی تعداد کثیری از دانش آموزان در دبیرستان‌ها و هنرستان‌های دخترانه اتفاق افتاد؛ تا حدی که برخی از خانواده‌ها جرئت نمی‌کنند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه که خطاب به گزارشگر وضعیت حقوق زنان و مدیر اجرایی یونیسف نوشته شده، اشاره شده است که چند دانش‌آموز گفته‌اند شیئی مانند یک نارنجک به داخل مدرسه پرتاب و گازی از آن خارج شده و متعاقب آن مسمومیت گروهی شروع شده است. ماهیت گاز هنوز مشخص نیست و هرچند معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عمدی بودن مسمومیت‌ها را تایید کرده، برای کشف و علت ارتکاب چنین جرمی اقدام موثری به عمل نیامده است.

کانون مدافعان حقوق بشر در پایان، با هشدار درباره خطر انفعال جمهوری اسلامی در پیگیری این قبیل حوادث، توجه مقام‌های بین‌المللی ذی‌ربط را به این اتفاق جلب و خاطرنشان کرد که ریشه و علت اصلی چنین فجایعی مخالفت جمهوری اسلامی با «حقوق زن» است. این کانون حقوق بشری از نهادهای بین‌المللی درخواست کرد برای پایان دادن به چنین اعمال جنایتکارانه‌ای از کلیه امکانات قانونی خود استفاده کنند.

ادامه واکنش‌ها به مسمویت سریالی

روز چهارشنبه، هم‌زمان با افزایش حملات به مدارس، ویدیویی از اعتراض یک مادر و ضرب‌وشتم او از سوی نیروهای امنیتی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. انتشار این ویدیو واکنش شدید بسیاری از مردم را به همراه داشت و پلیس را مجبور به واکنش کرد. دفتر سخنگوی فرماندهی انتظامی در واکنش به انتشار این ویدیو اعلام کرد که کارکنان پلیس در حادثه خشونت علیه یک زن مقابل مدرسه ۱۳ آبان هیچ نقشی نداشته‌اند. این دفتر همچنین مدعی شد که فرمانده انتظامی تهران تیمی از افسران حرفه‌ای را مامور پیگیری چندوچون حادثه کرده است.

وزارت‌ خارجه آمریکا در نخستین واکنش به مسمومیت گسترده دانش‌آموزان در ایران، ضمن محکوم کردن این اقدام‌ها، از دولت جمهوری اسلامی خواست عاملان این مسمومیت‌ها را هرچه زودتر شناسایی و مجازات کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه، این حملات را مشمئزکننده خواند و گفت: «از مقام‌های ایران انتظار داریم به طور کامل درباره مسمویت دانش‌آموزان دختر تحقیق و تفحص کند و برای پایان دادن به این اقدام‌ها و پاسخگو کردن عوامل مسئول هرچه در توان دارند، انجام دهند. تحصیل یک حق جهانی است و زنان و دختران در همه جای جهان حق دارند به آموزش دسترسی داشته باشند.»

عادل فردوسی‌پور، مجری سابق برنامه ۹۰، نیز مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه را هولناک و تاسف‌بار دانست و نوشت: «باورکردنی نیست که طی هفته‌های اخیر دختران دانش‌آموز مسموم می‌شوند و عاملان این جنایت همچنان در حاشیه امن به عمل جنایت‌آمیزشان ادامه می‌دهند. این افراد چه کسانی‌اند که می‌خواهند با ایجاد فضای رعب و وحشت، برای رشد سرمایه‌های انسانی مانع‌تراشی کنند؟ آینده از آن نوجوانان و جوانان این سرزمین است.»

عادل فردوسی پور در ادامه خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داد که بیش از این با جسم و روان‌ فرزندان ایران بازی نکنند.