میرحسین موسوی: ولی فقیه، فرمانده آدمکشان است

«کافی است نظام به عواقب کشتار میدان ژاله توجه کند»

این رهبر جنبش سبز در بیانیه‌اش مسئولیت کشتار مردم را «ولی فقیه با اختیارات مطلقه» عنوان کرده است - ATTA KENARE / AFP

یکی از رهبران جنبش اعتراضی 88 در پیامی‌ کشتار مردم ایران را در اعتراضات آبان 98 را به شدت محکوم کرده است

میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز ایران، با انتشار بیانیه‌ای به نظام جمهوری اسلامی‌ هشدار داده است که اگر زخم وارد شده بر ملت را التیام ندهد، با وضعیت حکومت شاه پس از حوادث 17 شهریور مواجه خواهد شد.

او در این بیانیه افزایش 300 درصدی قیمت بنزین را «تصمیم غیرمعقول، کاسبکارانه و مخالف منافع اقشار مستضعف» اعلام کرده است.

موسوی گستردگی اعتراضات آبان 98 را نشانه‌ای از «سرخوردگی همگانی در میان اقشار جان به لب رسیده» اعلام کرده است و گفته که برخورد خشن و خونین جمهوری اسلامی‌ با این اعتراضات، مشابه «کشتار بیرحمانه مردم در 17 شهریور 57» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رهبر جنبش سبز در بیانیه‌اش مسئولیت کشتار مردم را «ولی فقیه با اختیارات مطلقه» عنوان کرده است. این تندترین تعبیری است که او درباره آیت‌الله خامنه‌ای به کار برده است.

سخنان فرمانده سپاه درباره این که اعتراضات آبان‌ماه یک جنگ جهانی علیه جمهوری اسلامی ‌بود نیز به شکل غیرمستقیم در بیانیه کوتاه موسوی انعکاس داشته است. میر حسین موسوی در این باره نوشته است که صدا کلفت کردن و دم زدن از میان یک جنگ جهانی بودن، پاسخی قانع کننده به مردم نیست و این فرافکنی‌ها نمی‌تواند زخم عمیق و خطرناک وارد شده به آنان را التیام بخشد.

او در پایان به جمهوری اسلامی‌ هشدار داده است که اگر آمرین و مباشرین این جنایات را محاکمه نکند و زخم ملت را التیام ندهد با عواقب کشتار میدان ژاله مواجه خواهد شد.

متن بیانیه میرحسین موسوی به این شرح است:

«برخورد خشن و خونین با مردمی ‌خشمگین و فرودستانی جان به لب رسیده، که در اعتراض به یک تصمیم غیرمعقول کاسبکارانه و مخالف منافع اقشار مستضعف، و زخمخورده از سیاست‌های خانمانبرانداز به خیابان‌ها آمده بودند، و تأمل در گستردگی اعتراض‌ها در تهران و سایر نقاط کشور، که نشان‌دهنده سرخوردگی همگانی در میان اقشار جان به لب رسیده از اوضاع کشور است، شباهت تام و تمام با کشتار بیرحمانه مردم در ۱۷ شهریورخونین ۵۷ دارد.

آدمکشان سال ۵۷ نمایندگان یک رژیم غیر دینی بودند، و ماموران و تیراندازان آبان ۹۸ نمایندگان یک حکومت دینی. آنجا فرمانده کل قوا شاه بود و امروز، اینجا ولی فقیه با اختیارات مطلقه.

بنده به همه خانواده‌های شهیدان بیگناه تسلیت می‌گویم و عرض می‌کنم زخم وارد شده بر جان و تن ملت التیام نخواهد یافت مگر با معرفی آمرین و مباشرین این کشتار و محاکمه علنی آنها و توضیح بدون لکنت دلایل این جنایت آشکار. وگرنه صدا کلفت کردن و دم زدن از میان یک جنگ جهانی بودن، پاسخی قانع کننده به مردم نیست و این فرافکنی‌ها نمی‌تواند زخم عمیق و خطرناک واردشده را التیام بخشد. کافی است نظام به عواقب کشتار میدان ژاله توجه کند.»

بیشتر از