کلورلی: پنج بسته تحریمی علیه ناقضان حقوق بشر در ایران وضع کرده‌ایم

وزیر خارجه بریتانیا در نشست شورای حقوق بشر: قتل مهسا امینی یادآور بی‌اعتنایی جمهوری اسلامی ایران به زندگی مردم است

جیمز کلورلی گفت حقوق زنان تحت حاکمیت طالبان در افغانستان نقض می‌شود-ANDREAS SOLARO / AFP

وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه، ۲۷ فوریه (۸ اسفند)، در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره به خیزش انقلابی مردم ایران گفت:‌ «قتل مهسا امینی در سپتامبر گذشته نشان حیرت‌آوری از بی‌اعتنایی فاحش حکومت [جمهوری اسلامی ایران] به زندگی مردم ایران بود.»

جیمز کلورلی در سخنانی که در قالب یک پیام ویدیویی پخش شد، گفت که لندن از اکتبر ۲۰۲۲ پنج بسته تحریمی جداگانه علیه افراد و نهادهایی وضع کرده است که مسئول نقض جدی حقوق بشر بوده‌اند. 

وزیر خارجه دولت ریشی سوناک، با تاکید بر تعهد لندن به حمایت از کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر، گفت: «باید اطمینان یابیم که صدای مردم ایران شنیده می‌شود.»

کلورلی همچنین گفت که بریتانیا از احترام به حقوق بشر در تمام جهان حمایت می‌کند و کسانی را پاسخگو می‌کند که مستمر و منظم حقوق بشر را نقض می‌کنند، و افزود که برای رسیدن به این هدف، لندن مانند گذشته با شورای حقوق بشر و متحدان بین‌المللی‌اش همکاری می‌کند.

شورای حقوق بشر سوم آذر سال جاری خورشیدی (۲۴ نوامبر ۲۰۲۲)، به قطعنامه پیشنهادی آلمان و ایسلند برای ایجاد یک کمیته‌ بین‌المللی حقیقت‌یاب برای بررسی و مستندسازی موارد گسترده سرکوب‌های سیاسی در ایران، رای مثبت قاطع داده بود. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را «ضدایرانی» توصیف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی قبل در روز دوشنبه، ۲۷ فوریه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، کشورهای خارجی، از جمله آمریکا و بریتانیا، را به مداخله در ناآرامی‌های ایران و حمایت از «گروه‌های تروریستی ضدایرانی» متهم کرده بود.

 وزیر خارجه بریتانیا در این نطق همچنین به نقض حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت رژیم طالبان اشاره کرد و گفت که حقوق زنان در افغانستان کماکان نقض می‌شود و دختران از تحصیل محروم‌اند.  

او بر  حمایت لندن از اوکراین در دفاع از خود در مقابل تهاجم روسیه تاکید کرد، جنگ روسیه در اوکراین را غیرقانونی خواند، و در سخنانی شدیداللحن گفت: «اقدامات وحشیانه روسیه در اوکراین بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

جیمز کلورلی در سخنانش در پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر، وظایف روسیه را در چارچوب مقررات سازمان ملل، به مسکو یادآوری کرد و خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی در روسیه، از جمله الکسی ناوالنی، شد. 

جیمز کلورلی در سخنان خود همچنین به نقش حقوق بشر در سین‌کیانگ اشاره کرد و گفت که چین در این منطقه مرتکب نقض حقوق بشر، از جمله خشونت‌های جنسی، شده است و این اقدامات نباید بی‌پاسخ بماند. او همچنین خواستار رعایت حقوقی چون آزادی بیان و تجمعات در هنگ‌کنگ شد. 

بیشتر از جهان