رئیس سیا:‌ مطمئنیم چین در حال بررسی ارسال سلاح به روسیه است

ویلیام برنز: «چنین اقدامی از سوی چین «یک شرط‌بندی بسیار خطرناک و غیرعاقلانه» خواهد بود.»

ویلیام برنز گفت وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری ایالات متحده به این فکر کرده‌اند که باید کاملا شفاف و روشن عواقب این اقدام را برای چین مشخص کنند- Saul Loeb-Pool/Getty Images/AFP

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، می‌گوید ایالات متحده «اطمینان دارد» چین در حال بررسی ارسال تسلیحات مرگبار برای حمایت از نیروهای روسیه در جنگ اوکراین است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده در مصاحبه‌ای که یکشنبه، ۲۶ فوریه (۷ اسفند)، از شبکه سی‌بی‌اس پخش شد، گفت: «چنین اقدامی از سوی چین یک شرط‌بندی بسیار خطرناک و غیرعاقلانه خواهد بود.» او همچنین با اشاره به مقام‌های چینی، گفت: «خیلی امیدوارم که این کار را نکنند.»

اظهارات او و نیز اظهارات روز یکشنبه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، آخرین هشدار صریح ایالات متحده به چین برای جلوگیری از ارسال تسلیحات مرگبار به روسیه است.

با این حال، هم برنز و هم سالیوان، تصریح کردند که ایالات متحده هنوز نشانه‌ای از ارسال هر گونه تسلیحات [از چین] به روسیه، دریافت نکرده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارشی که در وال‌استریت‌ ژورنال منتشر شد، چین در حال بررسی ارسال هواپیماهای بدون سرنشین و مهمات به روسیه است. چنین اقدامی، که چین آن را تکذیب کرد، می‌تواند تاثیر زیادی بر درگیری یک ساله روسیه و اوکراین داشته باشد.

با توجه به مخاطرات جدی این اقدام، ویلیام برنز گفت آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، و جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، به این گرینه فکر کرده‌اند که باید کاملا شفاف و روشن، عواقب این اقدام را برای چین مشخص کنند.

بایدن روز جمعه گفت گمان نمی‌کند چین به اقدامی گسترده به‌منظور ارسال سلاح به روسیه دست بزند. با این حال، چند روز پیش از اظهارات بایدن، بلینکن به سی‌بی‌اس گفت چین در حال بررسی پیشیبانی از روسیه با ارسال مهمات تا تسلیحات مرگبار به این کشور است.

جو باید همچنین گفت تابستان گذشته به شی‌جین پینگ، رئیس‌ جمهوری چین، گفته است که اقدام به تسلیح روسیه، عواقب اقتصادی بدی برای پکن در پی خواهد داشت. بایدن به رئیس ‌جمهوری چین یادآور شد که پس از تجاوز روسیه به اوکراین، ۶۰۰ شرکت آمریکایی بدون هیچ تشویق دولتی، روسیه را ترک کردند.

بیشتر از جهان