سفر بایدن به لهستان؛ تقویت جناح شرقی ناتو

ناتو چهار گروه رزمی جدید را در جنوب شرق اروپا ایجاد کرده است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سفرش به لهستان، روز سه‌شنبه ۲۱ فوریه (دوم اسفند) با آندژی دودا، همتای لهستانی خود، در مورد تقویت جناح شرقی ناتو در برابر ادامه جنگ روسیه در اوکراین گفت‌وگو کرد.

به گفته گاردین، جو بایدن پيش از سخنرانی شامگاه سه‌شنبه روبروی قلعه سلطنتی ورشو، با آندژی دودا ملاقات کرد. این دومين سخنرانی بایدن در لهستان طی کمتر از يک سال است و نشانه روابط نزديک و رو به رشد آمريکا و لهستان در طی جنگ اوکراين است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، صبح روز سه‌شنبه، پس از بازگشت بایدن و تیمش به لهستان بعد از سفر غافلگیرانه‌شان به کی‌یف، به خبرنگاران گفت: «لهستان بازیگر حیاتی و مهمی بوده است.» او گفت: «میزبانی از تعداد بسیار زیادی از پناهندگان اوکراینی بسیار مهم بوده است.» لهستان از آغاز جنگ در اوکراین به یک مرکز لجستیکی حیاتی برای کمک‌های نظامی به اوکراین تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته بایدن آنچه را لهستان مدت‌ها درخواست کرده بود به این کشور داد و آن هم یک پایگاه دائمی آمریکا در خاک لهستان بود. تعداد نیروهای آمریکایی در لهستان هم‌اکنون به ۱۰ هزار نفر می‌رسد. ناتو چهار گروه رزمی جدید را در جنوب شرق اروپا ایجاد کرده و تعداد نیروهای خود در جناح شرقی این اتحادیه را نیز دو برابر کرده است.

جیک سالیوان گفت موضوعات نظامی در مذاکرات بایدن با دودا در صدر دستور کار قرار خواهد گرفت، اما او مشخص نکرد که آیا این موضوع شامل اعزام بیشتر نیرو هم خواهد بود یا خیر.

ديدار بايدن از لهستان هم‌زمان با افزايش قاطعيت لهستان در برابر تهدیدهای روسیه و بحران اوکراين صورت می‌گیرد. لهستان آشکارا تعهد کرد که هزینه‌های دفاعی خود را از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی به ۴ درصد که بالاترین درصد در بین اعضای ناتو است، افزایش دهد. با این حال، مقام‌های دولتی می‌گویند که احتمال دارد که بودجه دفاعی لهستان از این هم بالاتر برود.

پیوتر گلینسکی، معاون نخست‌وزیر لهستان، گفت ورشو باید سیاست تقویت توان نظامی خود را دنبال کند، زیرا روسیه «دشمنی بسیار تهاجمی است» و «تنها پاسخی که آن‌ها می‌فهمند قدرت است». متحدان کلیدی لهستان در این طرز تفکر، آمریکا، بریتانیا و تا حد کمتری کشورهای حوزه دریای بالتیک‌اند.

گلینسکی گفت دیدار بایدن مهم بود زیرا «سیاست جدید ما برای مستقل بودن» در ناتو را قوی‌تر نشان می‌دهد. او معتقد است که این سفر نشان می‌دهد آمريکا اهميت روابط دوجانبه بین دو کشور را به رسميت شناخته است و این امر نشان‌دهنده تلاش ورشو در جنگ در اوکراين است. این مقام لهستانی گفت: «آن‌ها از ما به‌عنوان یک مرکز لجستیک استفاده می‌کنند و به موقعیت ما به‌عنوان یک شریک احترام می‌گذارند.»

ایالات متحده آمریکا تاکنون ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات و کمک‌های دیگر را برای اوکراین ارسال کرده و تقریبا تمام تجهیزات درخواستی ولودیمیر زلنسکی را تامین کرده است.

بیشتر از جهان