بایدن کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ را در کی‌یف آغاز کرد

آیا ولودیمیر زلنسکی می‌‌داند از او به‌منزله پشتوانه سیاسی استفاده می‌شود؟ شاید

بایدن با عینک آفتابی خلبانی‌اش و زلنسکی در لباس سبز ارتشی‌اش در کی‌یف قدم می‌زدند که هشدار حمله هوایی به صدا درآمد ــ AFP

هر دیدار ریاست‌جمهوری به این امید انجام می‌شود که هم‌زمان پیام‌های متعددی را برساند.

جو بایدن که چند روز پیش از سالگرد تهاجم روسیه مخفیانه راهی کی‌یف شد، گفت این سفر به ولادیمیر پوتین نشان می‌دهد غرب بعد از ۱۲ ماه مصمم است و می‌تواند اتحادش با کی‌یف را به شکل گسترده‌ای حفظ کند.

همچنان که آفتاب درخشان زمستانی بر گنبدهای کلیسای جامع سنت مایکل می‌تابید، بایدن گفت: «پوتین که تقریبا یک سال پیش تهاجم خود را آغاز کرد، تصور می‌کرد اوکراین ضعیف است و غرب متحد نیست. فکر می‌کرد از ما بیشتر مقاومت می‌کند.»

بایدن گفت: «اما به‌شدت اشتباه می‌کرد.»

ایالات متحده آمریکا تاکنون ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات و کمک‌های دیگر برای اوکراین فرستاده و تقریبا تمام تجهیزات درخواستی ولودیمیر زلنسکی را تامین کرده است.

زلنسکی به خبرنگاران گفت: «این سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به اوکراین که نخستین سفر در ۱۵ سال گذشته است، مهم‌ترین سفر کل تاریخ روابط اوکراین‌ـ‌ایالات متحده آمریکا است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن روز دوشنبه وعده داد تسلیحات و کمک‌های بیشتری ارسال خواهد کرد. او امیدوار است حضورش در آن‌جا، که نخستین دیدارش از زمان [شروع] این تهاجم به شمار می‌آید، به زلنسکی اطمینان دهد که ایالات متحده آمریکا او را تنها نمی‌گذارد. در واقع، حقیقت آن است که تصاویر آن‌ها کنار هم درگیری بیش‌ازپیش تفکیک‌ناپذیر واشنگتن در جنگی را نشان می‌دهد که برای ایالات متحده به جنگی نیابتی تبدیل شده است.

ایالات متحده آمریکا امیدوار است سفر رئیس‌جمهوری به تقویت روحیه مردم اوکراین که نیروهای روسیه هزاران نفر از آنان را کشته‌اند، نیز کمک کند.

با اینکه کاخ سفید اصلا بر این نکته صحه نمی‌گذارد، سفر بایدن مخاطبان بسیار مهم دیگری نیز داردــ مردم آمریکا و کسانی که قصد دارند در سال ۲۰۲۴ به او رای دهند.  

با اینکه بایدن کارزار شرکت مجددش در انتخابات را رسمی اعلام نکرده، تقریبا قطعی به نظر می‌رسد که تمام تلاشش را خواهد کرد تا دوره دوم حضورش در دفتر بیضی‌شکل [دفتر ریاست جمهوری] را تضمین کند.

او برای پیروزی در دوره دوم، با چالش‌های متعددی روبرو است. محبوبیتش همچنان کمتر از ۵۰ درصد است و چندین جمهوری‌خواه از جمله دونالد ترامپ هستند که خیلی دلشان می‌خواهد او را شکست بدهند و نامش را در فهرست روسای جمهوری یک‌دوره‌ای مثل جیمی کارتر و جورج اچ‌ دبلیو بوش بگنجانند.

اما مانع بزرگ‌تری هم وجود دارد: سن بایدن.

با وجود تمام اصرارش مبنی بر اینکه برای دوره دوم توانایی جسمی و روحی دارد، اکنون ۸۰ ساله است و ظاهرش سنش را نشان می‌دهد. اگر در دوره دوم پیروز شود، تا زمانی که کاخ سفید را ترک کند، ۸۶ ساله می‌شود.

یک آدم ۸۰ و چند ساله برای اینکه نشان دهد هنوز توان لازم را دارد، چه راهی بهتر از اینکه در ماموریتی مخفی به منطقه‌ای جنگی برود و کنار زلنسکی، کمدین سابق که به رهبر تمام‌عیار زمان جنگ تبدیل شده است، حضور پیدا کند.

مهم نیست که ترامپ درباره سفر بایدن به سبک ماموریت غیرممکن چه می‌گوید. خوب می‌دانیم از اینکه بایدن به‌جای او در اوکراین حضور دارد، خشنود نیست. همین حس در مورد افرادی مثل نیکی هیلی و ران دیسانتیس نیز قطعا صدق می‌کند؛ یکی از آن‌ها رسما نامزدی‌اش برای انتخابات سال ۲۰۲۴ را اعلام و با این کار ترامپ را عصبانی کرده است و دیگری نیز احتمالا همین کار را می‌کند.

بایدن با عینک آفتابی خلبانی‌اش و زلنسکی در لباس سبز ارتشی‌اش در کی‌یف قدم می‌زدند که هشدار حمله هوایی به صدا درآمد.

فقط یک آدم‌ بدبین می‌گوید که کاخ سفید پیش‌تر این را از آن‌ها خواسته بود، اما آنان بی‌تردید به حس نمایشی این موقعیت افزودند. (ظاهرا ایالات متحده آمریکا چند ساعت پیش از ورود بایدن، در مورد سفر برنامه‌ریزی‌شده او به روسیه اطلاع داده بود تا مطمئن باشد آن‌ها حمله مهم خارج از کنترلی انجام نمی‌دهند)

بایدن نخستین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا نیست که با امید به افزایش حمایت سیاسی، از یک منطقه درگیر جنگ بازدید می‌کند. گمان می‌رود که دست‌کم ۱۲ رئیس‌جمهوری چنین دیدارهایی داشته‌اند که از آبراهام لینکلن در جنگ داخلی آمریکا شروع شد.

اما اکثریت قریب‌به‌اتفاق آن‌ها در کشورهایی مثل عراق و افغانستان، که افرادی مانند جورج دبلیو بوش با سربازان عکس می‌گرفتند، دست‌کم درظاهر، مناطق جنگی تحت کنترل ارتش ایالات متحده آمریکا بودند.

کاخ سفید همواره تاکید کرده است که هیچ نیروی آمریکایی در اوکراین وجود ندارد.

و وقتی رونالد ریگان در روزهای پایانی دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش در سال ۱۹۸۸ به مسکو سفر کرد، بی‌شک از رفتاری جدی با یک رهبر روس، میخاییل گورباچف، که ۲۰ سال از او کوچک‌تر بود، لذت می‌برد.

آیا زلنسکی ۴۵ ساله که بیش از هرچیز به چاک نوریس، بازیگر رزمی، شبیه است، متوجه می‌شود که از او به‌منزله بخشی از کارزار انتخاباتی مجدد بایدن استفاده می‌شود؟

شاید؛ بعد از شکست مفتضحانه خروج ایالات متحده آمریکا از افغانستان، بایدن بیشتر به‌دلیل برخوردش با تهاجم روسیه و متحدسازی هم‌پیمانان ناتو تحسین شده است.

همه این‌ها خطرهایی هم دارند. با علنی شدن حمایت از اوکراین، موفقیت ریاست‌جمهوری اوــ و امید به انتخاب مجددــ به اتفاق‌هایی که در اوکراین رخ می‌دهد، بستگی دارد.

به بیان ساده‌تر، جو بایدن نمی‌تواند اجازه دهد اوکراین از روسیه شکست بخورد.

انتخاب مجدد او به این امر بستگی دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان