هلند شماری از دیپلمات‌های روسیه را به‌اتهام جاسوسی اخراج کرد

به دیپلمات‌های روسیه دو هفته فرصت داده شده تا هلند را ترک کنند

سفارت روسیه در لاهه هلند- Robin UTRECHT / ANP / AFP

دولت هلند روز شنبه شماری از دیپلمات‌های روسیه را اخراج کرد و اعلام کرد که این نمایندگان دولت روسیه باید هرچه سریع‌تر هلند را ترک کنند. وزارت خارجه هلند، دولت روسیه را متهم کرد که تلاش می‌کند جاسوس‌های خود در این کشور را به‌کار گیرد.

هلند محل استقرار و فعالیت شماری از مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی، مانند دادگاه کیفری لاهه و سازمان دیده‌بان تسلیحات شیمیایی است و دیپلمات‌های زیادی به این کشور رفت‌وآمد دارند.

هفته پیش، کرملین دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی را متهم کرد که تلاش می‌کنند تا نمایندگان و دیپلمات‌های روسیه در هلند را بفریبند و به‌عنوان جاسوس به‌کار گیرند. در همین ارتباط، سفیر هلند در مسکو نیز هفته پیش به وزارت خارجه روسیه احضار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن‌ماه) به‌نقل از وزیر امور خارجه هلند نوشت: با وجود تلاش‌های مکرر هلند برای یافتن راه‌حل، روسیه همچنان به اقدام‌های خود برای به‌کارگیری افسران اطلاعاتی زیر پوشش فعالیت‌های دیپلماتیک در هلند ادامه می‌هد. به‌گفته وزیر خارجه هلند، این کشور نمی‌‌تواند و اجازه چنین کاری نخواهد داد.

تنش‌های دیپلماتیک روسیه با دولت‌های اروپایی تنها محدود به هلند نیست. اوایل ماه جاری میلادی نیز دولت اتریش چهار دیپلمات روسیه را به‌اتهام جاسوسی اخراج کرد. روسیه هم در اقدامی متقابل چهار دیپلمات اتریشی را از مسکو اخراج کرد.

در همین ارتباط، کارل نهامر، صدراعظم اتریش، روز جمعه از تصمیم وزارت خارجه این کشور دفاع کرد و نمایندگان پیشین روسیه در این کشور را جاسوس خواند.

به‌گفته وزیر خارجه هلند، باز نگاه داشتن سفارت‌ها به‌عنوان یک کانال ارتباطی مهم است، حتی اکنون که روابط با روسیه دشوارتر از همیشه شده است. به دیپلمات‌های روسیه دو هفته فرصت داده شده تا خاک هلند را ترک کنند.

بیشتر از جهان