روسیه موشک مافوق صوت جدیدش را آزمایش می‌کند

این اولین باری است که موشک مافوق صوت در یک رزمایش بین‌المللی شلیک و آزمایش می‌شود

ظاهرات ضد رزمایش مشترک روسیه با چین و آفریقای جنوبی در مقابل کنسولگری روسیه در کیپ‌تاون - REUTERS/Esa Alexander

روسیه، چین و آفریقای جنوبی قرار است در روزهای آینده رزمایش دریایی مشترکی را در سواحل اقیانوس هند در آفریقای جنوبی برگزار کنند.

این رزمایش در بحبوحه بحث‌وجدل‌ها درباره تهاجم روسیه به اوکراین و روابط پرتنش چین با غرب برگزار می‌شود و محلی برای به نمایش گذاشتن روابط نزدیک سه کشور و در عین حال قدرت نظامی آنان است. 

قرار است این رزمایش ده روزه با نام موسی ۲ (Mosi II) در اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه آغاز شود. 

 یک ناو روسی برای همین منظور چند روز قبل از برگزاری مانور مشترک، وارد کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی شده و قرار است شلیک آزمایشی موشک هایپرسونیک یا مافوق‌ صوت «زیرکن» را انجام دهد. 

این اولین باری است که موشک مافوق صوت در یک رزمایش بین‌المللی شلیک و آزمایش می‌شود.

روسیه می‌گوید موشک هایپرسونیک زیرکن (Zircon) قادر است هرگونه دفاع موشکی را درهم‌ بشکند  و به اهداف در دریا و زمین حمله کند.

تصمیم آفریقای جنوبی به مشارکت در این رزمایش مناقشه‌‌برانگیز شده است و حزب اپوزیسیون «اتحاد دموکراتیک» می‌گوید که این اقدام به معنی تایید حمله روسیه به اوکراین است و نشان می‌دهد که آفریقای جنوبی در جنگ اوکراین بی‌طرف نیست. همچنین قرار است تظاهراتی در مخالفت با تهاجم روسیه به اوکراین، مقابل کنسولگری این کشور در کیپ‌تاون برگزار شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بیانیه ارتش آفریقای جنوبی، علاوه بر ناو روسی که موشک مافوق‌ صوت را شلیک خواهد کرد، یک نفت‌کش روسی برای سوخت‌گیری، یک ناوچه آفریقای جنوبی و سه کشتی چینی شامل یک ناوشکن، یک ناوچه و یک کشتی پشتیبانی در رزمایش شرکت می‌کنند. 

این رزمایش مشترک دریایی همچنین در حالی برگزار می‌شود که روابط چین با واشینگتن پس از ماجرای سرنگون کردن بالون جاسوسی چینی که بر فراز ایالات متحده آمریکا پرواز می‌کرد، متشنج شده است. 

رزمایش دریایی مشترک روسیه، چین و آفریقای جنوبی در بندرهای دوربان و ریچاردز برگزار می‌شود و پوشش رسانه‌ای محدودی خواهد داشت. 

نیروی دفاع ملی آفریقای جنوبی با رد اعتراض‌های داخلی گفته است که رزمایش دریایی با چین و روسیه، یک «تمرین دریایی چند ملیتی ساده» است و ارتش گفت که این رزمایش «روابط رو به رشد میان آفریقای جنوبی با چین و روسیه را با هدف به اشتراک گذاشتن مهارت‌ها و دانش عملیاتی تقویت می‌کند.»

پیش‌بینی شده است که بیش از ۳۵۰ عضو نیروی دریایی و نظامی آفریقای جنوبی در این رزمایش شرکت کنند. 

سه کشور قبلا در سال ۲۰۱۹ رزمایش نظامی دیگری را با عنوان موسی ۱ در کیپ‌تاون برگزار کردند. 

آفریقای جنوبی روابط دوستانه‌ای با مسکو دارد و از رای دادن به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت جنگ روسیه در اوکراین خودداری کرد.

روسیه و ایالات متحده از زمان شروع جنگ در اوکراین، از آفریقای جنوبی حمایت کرده‌اند و این نشان‌دهنده نفوذ پرتوریا به‌عنوان یک شریک استراتژیک برای مسکو و واشینگتن در قاره آفریقا است. آمریکا و روسیه برای نفوذ در آفریقا با هم رقابت دارند. 

مقام‌های بلندپایه ایالات متحده، ازجمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، اخیرا برای تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی به آفریقای جنوبی سفر کردند. سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، نیز در سپتامبر ۲۰۲۲ از کاخ سفید بازدید کرد. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ماه گذشته در جریان سفر به آفریقای جنوبی، از اقدام‌های غرب در حمایت از اوکراین انتقاد کرد و بر روابط قوی روسیه با آفریقای جنوبی و دیگر کشورهای این قاره تاکید کرد.

بیشتر از جهان