بیرون ماندن ایران از ساز و کارهای امنیتی خلیج فارس

قطر و کویت به ائتلاف امنیت دریانوردی خلیج فارس ملحق می‌شوند

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در حال ورود به خلیج فارس، ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹/Stephanie Contreras / US NAVY / AFP

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا گفته است که سه کشور به طرح صلح هرمز پیشنهادی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل پاسخ مثبت داده‌اند.

موسوی به نام این سه کشور اشاره‌ای نمی‌کند. اما حتی با فرض درست بودن این ادعا باید گفت که تقریبا همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بریتانیا، استرالیا، اسرائیل و آلبانی به ائتلاف امنیت دریانوردی خلیج فارس به رهبری ایالات‌متحده ملحق شده‌اند. بیش از ۱۰ کشور اروپایی و غیر اروپایی نیز به گفته وزیر دفاع فرانسه در ظاهر زیر پرچم این کشور و در عمل در هماهنگی کامل با آمریکا، هدف مشترک تامین امنیت کشتی‌رانی در منطقه را دنبال می‌کنند. ژاپن، یکی از بزرگترین مشتریان نفتی ایران هم با طرح امنیتی خود در منطقه حضور خواهد داشت، اما تاکید کرده این ساز و کار امنیتی در هماهنگی با نیروی دریایی آمریکا و ائتلاف امنیتی خلیج فارس خواهد بود.

رویترز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا گزارش داده که قطر و کویت به آمریکا اطلاع داده‌اند که به ائتلاف دریایی تحت رهبری این کشور ملحق می شوند.

به گفته جان کانکلین، فرمانده این ائتلاف، این دو کشور تامین نیرو و قایق‌های گشت‌زنی را بر عهده خواهند داشت.

او همچنین به رایزنی‌های آمریکا با کانادا برای پیوستن به این ائتلاف اشاره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصویر کلی‌تر این ساز و کار‌های امنیتی که تار و پود آنها در هم تنیده است، چیزی جز یک همکاری گسترده در سطح بین‌المللی برای مقابله با آنچه که «تهدید ایران» خوانده می‌شود،‌ نیست. دستاوردی از شش ماه تشدید آگاهانه تنش‌ها در منطقه‌ای که چشم بازار نفت به آن دوخته است و متحدان نزدیک و ثروتمند آمریکا و اروپا در آن حضور دارند.

فرماندهان و مقامات ارشد جمهوری اسلامی از سال‌ها پیش تهدید به بستن تنگه هرمز می‌کردند و رئیس‌جمهور ایران نیز اخیرا گفته بود اگر نفت ایران صادر نشود،‌ کشورهای دیگر منطقه هم نمی‌توانند نفت خود را صادر کنند.

انفجار شش نفتکش در دریای عمان و بندر فجیره، متعلق به امارات متحده عربی، عربستان سعودی،‌نروژ و ژاپن و به دنبال آن توقیف نفتکش‌ها در خلیج فارس و سرنگونی پهپاد آمریکایی با موشک زمین به هوا و در نهایت یک حمله پهپادی و موشکی گسترده به تاسیاست نفتی عربستان سعودی، انگیزه‌های لازم برای تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی در خلیج فارس را حتی در بین محافظه‌کارترین کشورها پدید آورد.

آمریکا، عربستان و برخی متحدان اروپایی آمریکا از جمله بریتانیا ادعا می‌کند،‌ جمهوری اسلامی در انفجار نفتکش‌ها و حمله‌های پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو دست داشته است. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

اما پیوستن اغلب کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و برخی دیگر از متحدان آمریکا به ائتلاف امنیت دریایی، نشان می‌دهد که اعضای این ائتلاف دست‌کم در مورد انکار نقش‌آفرینی در این اقدامات بی‌ثبات‌کننده از سوی تهران، دچار تردید هستند. دیدگاهی که به نظر نمی‌رسد «طرح صلح هرمز» در تغییر آن موثر باشد.

بیشتر از