ملاقات ظریف با مقام ارشد طالبان در تهران

ایرنا: هدف ترغیب گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی و بازگشت صلح به افغانستان است

Nikolay KORZHOV / AFP/ملا عبدالغنی برادر

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با ملابرادر، رئیس‌دفتر سیاسی طالبان و هیات همراه او در تهران ملاقات کرد.

به گزارش ایرنا، ظریف در این دیدار به آمادگی جمهوری اسلامی برای کمک به شکل‌گیری و تقویت گفت و گو‌های بین‌الافغانی با مشارکت دولت و نیروهای موثر سیاسی تاکید کرده است.

ایرنا می‌نویسد که این دیدار در راستای تلاش جمهوری اسلامی برای بازگشت صلح و ثبات به افغانستان انجام شده است.

این خبر را نخست حساب توییتری سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر که ریاست آن با ملابرادر است  منتشر کرد. 

خبرگزاری تسنیم نیز قبل از انتشار خبر در ایرنا، نوشت: «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان دقایقی پیش با انتشار توئیتی اعلام کرد، ساعاتی پیش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران با «ملا عبدالغنی برادر» و سایر اعضای دفتر سیاسی طالبان دیدار کرده است.

تسنیم در ادامه نوشت: گفته می‌شود در این دیدار محمدجواد ظریف با تأکید بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و تشکیل دولت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان تأکید کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی و طالبان در گذشته نیز ملاقات‌هایی در تهران داشته‌اند که آخرین آن در شهریورماه بود.

البته سفر مقامات طالبان به تهران و ملاقات آنها با مقامات جمهوری اسلامی برای برخی مقامات دولت افغانستان خوشایند نیست. برای مثال، صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان در جریان سفر ۲۶ شهریورماه طالبان به تهران به طور تلویحی از جمهوری اسلامی انتقاد کرده بود که میزبان گروهی بوده که همچنان با افتخار افغان‌ها را می‌کشد. صدیق این اقدام  را خلاف اصول و روابط بین کشورها توصیف کرده و طالبان را یک خطر جدی برای امنیت منطقه و جهان خوانده بود.

البته در ماه های گذشته هیات آمریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز با طالبان در حال مذاکره بود تا راه حلی برای صلح در افغانستان بیابد. اما این مذاکرات در حالی که به توافق نزدیک شده بود،‌ با حمله طالبان در کابل و کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی،‌ متوقف شد.

این دومین سفر اعضای دفتر سیاسی طالبان به تهران پس از توقف مذاکرات صلح میان این گروه و آمریکاست. برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که جمهوری اسلامی از روابط خود با طالبان برای مقابله با نفوذ آمریکا در افغانستان و تقویت موقعیت خود در صحنه سیاسی این کشور استفاده می‌کند. 

بیشتر از