پکن: تاکنون بيش از ۱۰ بالن آمريکایی در آسمان چین پرواز کرده‌اند

آمريکا به پرواز درآوردن هرگونه بالن نظارتی بر فراز چين را تکذیب کرده است

چين می‌گويد بالنی که آمريکا سرنگون کرد، يک بالن بدون سرنشین ویژه تحقيقات هواشناسی بود-Noel Celis / AFP

چين روز دوشنبه، ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، اعلام کرد که در يک سال گذشته بيش از ۱۰ بالن آمريکایی با ارتفاع بالا و بدون اجازه، در آسمان چین پرواز کرده‌اند. این بیانیه پس از آن منتشر شد که آمریکا، پکن را متهم کرد که ناوگانی از بالن‌های نظارتی را در سراسر جهان اداره می‌کند. آمريکا به پرواز درآوردن هرگونه بالن نظارتی بر فراز چين را تکذیب کرده است.

آمریکا در ماه جاری یک بالن جاسوسی چینی را که از فراز آلاسکا به سمت کارولینای جنوبی پرواز می‌کرد، با شلیک جنگنده‌های خود سرنگون کرد. این امر باعث بروز تنش‌های جدید بین دو کشور شد و روابط چین و آمریکا در چند دهه اخیر به این وخامت نبوده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، هیچ جزئیاتی در مورد بالن‌های آمريکایی، چگونگی برخورد با آن‌ها، یا دولتی و نظامی بودن آن‌ها ارائه نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وانگ در یک نشست خبری روزانه گفت: «معمولا آمریکا هم بالن‌هایش را غیرقانونی وارد حریم هوایی کشورهای دیگر می‌کند.» او افزود: «از سال گذشته بالن‌های آمریکا که می‌توانند در ارتفاع بالا پرواز کنند، غیرقانونی بدون تایید مقام‌های چین، بیش از ۱۰ بار  بر فراز حریم هوایی چین پرواز کرده‌اند.» وانگ در ادامه گفت که آمریکا به جای ایجاد رویارویی، «نخست باید به خودش نگاه کند و مسیرش را تغییر دهد».

چين می‌گويد بالنی که آمريکا سرنگون کرد، يک بالن بدون سرنشین ویژه تحقيقات هواشناسی بود که از مسیر خود منحرف شده بود، و شلیک آمریکا به آن، واکنش بیش از حد لازم بوده است. پکن همچنین آمریکا را به اقدام تلافی‌جویانه تهدید کرده است.

در واشنگتن، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه گفت هرگونه ادعا در این‌باره که دولت آمريکا بالن‌های نظارتی بر فراز چين به پرواز در‌می‌آورد، نادرست است.

واتسون گفت: «این چین است که برنامه ارسال بالن نظارتی در ارتفاع بالا برای جمع‌آوری اطلاعات دارد و این اقدام که ارتش چین انجام می‌دهد، نقض حاکمیت آمریکا و بیش از ۴۰ کشور در سراسر پنج قاره است.»

بیانیه اخیر پکن، تازه‌ترین نمونه از تلاش‌ چین برای کنترل جریان جنجال‌برانگیز  پرواز بالن‌های جاسوسی این کشور بر فراز آمریکا است.

بیشتر از جهان