تجمع اعتراضی معلولان مقابل سازمان برنامه‌: بودجه ما کجا است؟

بودجه معلولان تنها برای خرید دو عدد تخم‌مرغ در روز کفایت می‌کند

شماری از معلولان در تهران روز دوشنبه ۲۴ بهمن، در اعتراض به وضعیت معیشتی و تعویق بودجه‌های توانبخشی، مقابل ساختمان سازمان برنامه‌وبودجه تجمع کردند و با انتقاد از عملکرد مسعود میرکاظمی، رئیس این سازمان، شعار‌هایی چون «میرکاظمی حیا کن، برنامه رو ر‌ها کن» و «ننگ ما، ننگ ما، برنامه بودجه ما» سر دادند.

تجمع‌کنندگان به حذف ردیف اختصاصی بودجه قانون حمایت از معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعتراض دارند و می‌گویند علاوه بر آن، ۴۹ درصد از بودجه‌ سازمان بهزیستی در حوزه‌های اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی هم هنوز پرداخت نشده و این موضوع جامعه هدف به‌ویژه افراد دارای معلولیت را با مشکلات مضاعف مواجه است.

این چندمین تجمع اعتراضی معلولان طی یک ماه گذشته است؛ آن‌ها در روز‌های دوم، سوم و چهارم بهمن نیز در اعتراض به حذف بودجه معلولان، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. معترضان در آن تجمع‌ها بنر‌هایی با محتوای «بودجه ما کجا است؟» در دست داشتند‌؛ اما با اینکه تجمع اعتراضی معلولان تا عصر ادامه یافت، هیچ‌یک از نمایندگان برای شنیدن سخنان آنان حضور نیافتند. در عین حال یکی از افراد حاضر در تجمع افشا کرد که از بی‌سیم مامور نیروی انتظامی حاضر در محل شنیده است که به نیرو‌ها دستور داده‌اند معترضان را پراکنده کنند اما مراقب باشند کسی از ویلچر نیفتد که دردسر رسانه‌ای درست نشود.

دولت ابراهیم رئیسی در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲، در اقدامی خلاف قانون، ردیف اختصاصی بودجه «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» را که پس از مدت‌ها تلاش و پیگیری کنشگران در سال ۱۳۹۷ تصویب شده بود، حذف کرد. دولتی‌ها ادعا می‌کنند این بودجه را حذف نکرده‌اند بلکه آن را به بودجه سازمان بهزیستی افزوده‌اند اما افراد دارای معلولیت می‌گویند معلوم نیست چه مقدار از بودجه بهزیستی برای آنان هزینه خواهد شد.

پیش‌تر بهروز مروتی، مدیر کارزار حمایت از افراد دارای معلولیت، در همین زمینه گفته بود: «دولت رئیسی در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۲ بودجه بهزیستی را در مجموع حدود چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش داد که به فرض افزایش ۲۰ درصدی اعتبار قانون حمایت از معلولان، اکنون باید سه هزار و ۴۰۰ میلیارد از بودجه بهزیستی در اختیار افراد دارای معلولیت قرار بگیرد؛ حال‌آنکه از یک سو موارد مصرف اعتبار بهزیستی به‌طور جداگانه مشخص نیست و از سوی دیگر حتی همین اعتبار سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی هم برای افراد دارای معلولیت رقم ناچیزی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حذف بودجه معلولان واکنش‌های زیادی در پی داشت. کارزار معلولان با ارسال چندین نامه به رئیس و نمایندگان مجلس، معاون قوانین مجلس و همچنین سازمان برنامه‌وبودجه خواستار بازگشت ردیف و افزایش بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان شد اما تاکنون به این نامه‌ها پاسخی داده نشده است.

شبکه ملی تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی هم به‌تازگی در نامه‌ای، از کمیسیون تلفیق بودجه و مجلس خواسته است ردیف بودجه معلولان برای سال ۱۴۰۲ را برگرداند. به گفته حامد عابدین‌زاده، رئیس هیئت مدیره این شبکه، بررسی بودجه دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی معلولان که یک میلیون و ۸۰۰ هزار معلول تحت پوشش را دربرمی‌گیرد، نشان می‌دهد که بودجه کمک به معلولان تنها روزی پنج هزار تومان، یعنی معادل خرید دو عدد تخم‌مرغ، است.