ادامه اعتراضات: مردم ایران تردید ندارند که جمهوری اسلامی رفتنی است

ادامه شعارهای شبانگاهی، آتش زدن بنرهای حکومتی و دیوارنویسی علیه جمهوری اسلامی نشانه روشن بودن آتش خیزش سراسری است

از زمان آغاز خیزش سراسری تاکنون مردم در بسیاری از شهرهای ایران عادت کرده‌اند هر شب از پشت پنجره‌ها علیه جمهوری اسلامی شعار بدهند یا روی دیوارها و بنرهای حکومتی در کوچه و خیابان‌، شعارهایی ضد حکومت فعلی ایران و مقام‌های جمهوری اسلامی بنویسند.

شامگاه یکشنبه ۲۳ بهمن، یک روز پس از برگزاری جشن‌های حکومتی ۲۲ بهمن به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی، بارش شدید برف پایتخت ایران را حسابی سفیدپوش کرد و همین نکته باعث شد تا روی برف‌ هم شعارهایی مانند «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر خامنه‌ای» نقش ببندد.

معترضان در شهرک اکباتان واقع در غرب تهران،هم در محوطه این شهرک و هم از پشت پنجره‌ها، شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» را فریاد زدند. جمعی از مردم شهرک باقری هم شامگاه یکشنبه شعارهایی ضدحکومتی چون «مرگ بر سپاهی» و و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

پایتخت‌نشین‌ها در منطقه صادقیه نیز با شعارهایی چون «مرگ بر سپاهی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «مرگ بر بسیجی»، «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک» اعتراض خود به جمهوری اسلامی را اعلام کردند.

جمعی از مردم معترض در محله‌های نارمک و تهرانپارس در شرق تهران، شامگاه یکشنبه شعارهایی مانند «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «مرگ بر جمهوری اعدامی» و «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» از دیگر شعارهای شبانه معترضان در شرق تهران بودند.

در محله‌های مرکزی تهران نیز ویدیوهایی از شعارنویسی عده‌ای از زنان علیه جمهوری اسلامی منتشر شد. آن‌ها روی دیوارهای پایتخت سقوط نظام جمهوری اسلامی در آینده‌ای نزدیک را وعده دادند. مردم در محله جوادیه تهران پرچم شیروخورشید‌نشان ایران را به در یک پایگاه بسیج نصب کردند.

در مازندران، قزوین، گلستان، خراسان شمالی و رضوی، گیلان، همدان، کردستان، هرمزگان، خوزستان و چند استان دیگر نیز شهروندان معترض به جمهوری اسلامی شامگاه یکشنبه علیه علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران و دیگر چهره‌ها و نهادهای سرکوبگر نظام ایران شعار دادند و از «نکبت ۵۷» سخن گفتند.

در مشهد، جوانان معترض روی دیوارهای این شهر با اسپری رنگ، فراخوان اعتراضی ۲۷ بهمن را تبلیغ کردند و «مرگ بر خامنه‌ای» نوشتند. 

در قزوین، شعار «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» فریاد زده شد. در آمل، شعارهای شبانه گسترده‌ای سر داده شد و معترضان در بخشی از مناطق مسکونی شهر «آژیر انقلاب» پخش کردند. این رخداد در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، هم تکرار شد.

پخش آژیر انقلاب در جریان اعتراض‌های سراسری گسترش یافت. پیش از این، معترضان در مناطق مختلفی از تهران و دیگر شهرهای ایران هم از آن به عنوان یک روش اعتراضی نمادین استفاده کرده‌ بودند.

در شهرهای کلاچای و بندرانزلی در استان گیلان، شهروندان معترض تبلیغات حکومتی نصب‌شده در خیابان‌ها را به آتش کشیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیویی هم صحبت‌های یکی از سربازان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که می‌گفت: «به زور ما را به راهپیمایی آوردند و گفتند اگر نیاییم، از دوره خدمت حذف خواهیم شد.»

در مناطقی از شهر همدان نیز شامگاه یکشنبه شعارهای شبانه و ضدحکومتی طنین‌انداز شد. «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» از جمله شعارهای شبانه معترضان در همدان بودند.

شماری از جوانان در گرگان، مرکز استان گلستان، در یکی از خیابان‌های اصلی این شهر بر در ورودی یک پایگاه بسیج رنگی قرمز شبیه خون پاشیدند و در خیابان امیر مازندرانی بابلسر در استان مازندران، هم شعارهای زیادی علیه جمهوری اسلامی شنیده شد.

در سنندج، بندرعباس و اهواز هم مردم مانند شب‌های گذشته، شعارهایی همچون «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» و «حکومت بچه‌کش، نمی‌خوایم نمی‌خوایم» را از پنجره‌ها فریاد زدند.

پس از اعلام خبر «عفو» بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر به دستور علی خامنه‌ای، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اعلام کرد با کسانی که «توبه» نکرده‌اند، «قاطعانه برخورد» خواهد شد. در همین حال، شماری از وکلا، فعالان حقوق بشر، معترضان زندانی و زندانیان سیاسی سابق، در واکنش به آنچه قوه قضاییه «عفو معترضان از سوی علی خامنه‌ای» عنوان کرد، آن را «عفو تبلیغاتی» با هدف «تحمیل روایت دروغین نظام» و «تعویض وقیحانه‌ جایگاه شاکی و متهم» خواندند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز پیش از اظهارات مقام‌های قوه قضاییه درباره «عفو معترضان»، آن را اقدامی «ریاکارانه» و «تبلیغی» خوانده بود. جرقه خیزش سراسری و ادامه‌دار مردم ایران از روز ۲۶ شهریور، هم‌زمان با خاکسپاری مهسا امینی، در سقز زده شد و همچنان ادامه دارد. این دختر جوان به دست نیروهای سرکوبگر گشت ارشاد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و به اتهام رعایت نکردن حجاب اجباری کشته شد.