عمران‌خان: تنها راه مقابله با تروریسم متقاعد کردن طالبان به همکاری است

نخست‌وزیر سابق پاکستان هشدار داد که نباید حملات تروریستی سال‌‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ در پاکستان تکرار شود

نخست‌وزیر سابق پاکستان نیروهای این کشور را به «سهل‌انگاری» در راستای مبارزه با «تی‌تی‌پی» متهم کرد- ARIF ALI / AFP

عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، نیروهای این کشور را به «سهل‌انگاری» در راستای مبارزه با «تحریک طالبان پاکستان » متهم کرد و تنها راه مقابله با تروریسم را متقاعد کردن طالبان به همکاری مشترک با این کشور دانست.

عمران‌خان، رهبر حزب «تحریک انصاف پاکستان»، در سال ۲۰۱۸ به نخست‌وزیری رسید، اما در آوریل ۲۰۲۲ از مجلس پاکستان رای‌‌اعتماد نگرفت و برکنار شد. 

او در جریان مصاحبه با صدای آمریکا، از تلاش دولت خود برای چراغ‌سبز نشان دادن به مذاکره با «تحریک طالبان پاکستان» دفاع کرد. 

او گفت که با سلطه طالبان بر افغانستان، دولت پیشین پاکستان با دو گزینه مواجه شد؛ یا باید زمینه اسکان مجدد ۳۰ الی ۴۰ هزار تن را به ‌شمول خانواده‌های آنان در این کشور فراهم می‌کرد، یا آن‌ها را به گلوله می‌بست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «نظر این بود که اسکان مجدد باید با همفکری سیاستمداران، منطقه قبایلی، نیروهای نظامی و تحریک طالبان پاکستان انجام شود، اما چنین نشد، زیرا دولت ما رفت و دولت جدید آمد.»

عمران خان گفت: «فکر می‌کنم در شرایطی نیستیم که بتوانیم جنگ دیگری علیه تروریسم داشته باشیم و تنها راه این است که کابل (حکومت طالبان) را وادارکنیم تا با ما همکاری کند.»

نخست‌وزیر سابق پاکستان هشدار داد که نباید حملات تروریستی بین سال‌‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ در پاکستان تکرار شود. 

۳۰ ژانویه ۲۰۲۳، حمله‌ای انتخاری در مسجدی در شهر پیشاور پاکستان رخ داد. بنا به گزارش رسانه‌های پاکستانی، در این حمله بیش از ۱۰۰ نمازگذار از نظامیان پاکستان کشته شدند. این حمله در سال‌های اخیر بی‌پیشینه است.

پیش‌تر در سال ۲۰۱۴، حمله جنگجویان تحریک طالبان پاکستان به یک مدرسه عمومی در شهر پیشاور، دست‌کم ۱۵۰ کشته، از جمله ۱۲۱ دانش‌آموز، بر جا گذاشت. 

پس از این حمله، ارتش پاکستان عملیات پاکسازی را در ایالت خیبرپختونخوا راه‌اندازی کرد. حکومت پاکستان ادعا می‌کند که در آن هنگام جنگجویان «تحریک طالبان» به آن سوی مرز دیورند در قلمرو افغانستان کوچ کردند. 

از آن زمان تاکنون، اسلام‌آباد کابل را متهم می‌کند که در راستای مبارزه با «تی‌تی‌پی» همکاری نمی‌کند. مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که بیشتر فعالیت‌های تروریستی در این کشور، از شرق افغانستان سرچشمه می‌گیرد و شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان، در افغانستان حضور دارند.

طالبان پاکستان آتش‎‌بس با دولت این کشور را که با پادرمیانی حکومت طالبان افغانستان برقرار شده بود، در نوامبر ۲۰۲۲ لغو کردند و به نیروهای خود دستور دادند که حمله به نظامیان پاکستانی را ازسرگیرند، و در پی آن، موج خشونت‌ها به بالاترین سطح رسید.

گفته می‌شود که حکومت طالبان افغانستان روابط نزدیکی با گروه تحریک طالبان پاکستان دارد. طبق برخی گزارش‌ها، در جریان جنگ طالبان با حکومت پیشین افغانستان و نیروهای غربی حامی آن، نیروهای تحریک طالبان پاکستان نیز در کنار طالبان افغان می‌جنگیدند.

گروه تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد. پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان و روی کار آمدن دوباره طالبان پس از دو دهه جنگ، فعالیت این گروه نیز در پاکستان افزایش یافت.

مقام‌های دولت پاکستان می‌گویند که با پیروزی طالبان در افغانستان، تحریک طالبان پاکستان نیز جسورتر شده است.

بیشتر از جهان