پاپ فرانسیس و دو رهبر پروتستان: همجنسگرایی جرم نیست

سه رهبر مسیحی در نشستی خبری در هواپیمای پاپ گفتند که افراد همجنسگرا سزاوار عشق و احترام‌اند

سودان جنوبی یکی از ۶۷ کشور جهان است که در آن همجنسگرایی جرم تلقی می‌شود- Simon MAINA / AFP

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، و رهبران دو شاخه مهم مسیحیت پروتستان، روز یکشنبه، ۵ فوریه (۱۶ بهمن)، در اقدامی مشترک قوانین ضد همجنس‌گرایان را محکوم و تاکید کردند که همجنسگرایان باید از استقبال کلیساهای خود برخوردار باشند. روسای کلیسای آنگلیکن و کلیسای اسکاتلند هنگام بازگشت از سودان جنوبی، سوار بر هواپیمای پاپ فرانسیس نشست خبری مشترکی برگزار کردند. این سه رهبر پیش از این در سفری سه‌روزه به سودان جنوبی، کوشیدند به روند صلح این کشور نوپا کمک کنند.

پاپ فرانسیس چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس، قوانینی که همجنسگرایی را جرم‌انگاری می‌کنند، «ناعادلانه» اعلام و تاکید کرده بود که «همجنسگرا بودن جرم نیست».

سودان جنوبی یکی از ۶۷ کشور جهان است که در آن همجنسگرایی جرم تلقی می‌شود. از این میان، ۱۱ کشور، از جمله ایران، همجنسگرایان را اعدام می‌کنند. مدافعان حقوق همجنسگرایان می‌گویند حتی وقتی این قوانین در عمل اعمال نمی‌شوند نتیجه آن‌ها فضایی از آزار، تبعیض و خشونت برای شهروندان همجنسگرا است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان نشست خبری روز یکشنبه، پاپ بر سخنان پیشین خود پافشاری کرد و افزود که والدین هرگز نباید فرزندان خود را به دلیل همجنسگرایی از خانه طرد کنند. او گفت: «این‌گونه محکوم کردن افراد، گناه است. مجرم‌‌انگاری افرادی که گرایش همجنسگرایانه دارند، بی‌عدالتی است.»

جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری و رئیس کلیسای آنگلیکن، تاکید کرد که این کلیسا می‌کوشد از حقوق همجنسگرایان پشتیبانی کند. او گفت: «ایکاش من هم به بلاغت و شفافیت پاپ صحبت کرده بودم. من کاملا با تمام گفته‌های او موافقم.»

آیان گرینشیلدز، رئیس کنونی کلیسای اسکاتلند (کلیسای ملی اسکاتلند با گرایش پرسبیتری)، نیز در نشست خبری تاکید کرد: «من در هیچ جای انجیل‌های چهارگانه ندیده‌ام که عیسی در قبال تمام افرادی که با آن‌ها برخورد دارد، چیزی جز ابرازعشق داشته باشد. و برای ما مسیحیان، این تنها ابرازحس ممکن برای هر انسانی است.» 

کلیسای اسکاتلند ازدواج همجنسگرایان را مجاز می‌دارد. کلیسای کاتولیک مخالف ازدواج همجنسگرایان است و اعمال همجنسگرایانه را «غریزتا نامنظم» می‌داند، اما تاکید می‌کند که همجنسگرایان سزاوار کرامت و احترام‌اند.

بیشتر از جهان