بحران خشکسالی؛ سدهای پایتخت فقط ۱۲.۵ درصد آب دارند

بارندگی نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کمتر بوده است

حجم آب پشت سدهای استان تهران ۲۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است‌ــ ایلنا

علیرضا ارسطویی، مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، اعلام کرد که تنها حدود ۱۲.۵ درصد از ظرفیت کلی سدهای پنج‌گانه تامین‌کننده آب استان تهران پر است.

به گزارش ایلنا، ارسطویی با تاکید بر بحران آب پیش رو برای ساکنان تهران، گفت از مجموع ظرفیت یک هزار و ۸۸۸ میلیون مترمکعبی پنج سد تامین‌کننده آب شرب استان تهران، فقط ۲۳۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدها ذخیره شده است. این در حالی است که این رقم در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۱۷ میلیون مترمکعب بود؛ بنابراین حجم آب سدهای استان تهران ۲۶ درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

این ارقام در شرایطی اعلام می‌شوند که کارشناسان پیش از این نیز پیش‌بینی کرده بودند که ایران جزو کشورهایی است که در سال ۲۰۲۵ به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی با بحران شدید آب مواجه می‌شود و در سال ۲۰۴۰ به نهایت حد بحران شدید آب می‌رسد.

با اینکه سال‌ها است هشدار داده می‌شود منابع آب ایران شرایط بسیار ناپایداری دارند، اقدام اساسی برای ذخیره و بهبود استفاده از منابع آبی انجام‌نشده و هم‌زمان با کاهش بارندگی‌ها، روزبه‌روز از ذخایر سدها کاسته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۷۹.۹ میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته (۱۴۰۰) ۹۵.۴ میلی‌متر بوده است؛ بر این اساس، میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل آن ۱۶ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۶ درصد کاهش یافته است.

به گفته مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، با توجه به این میزان کاهش بارندگی حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر فقط حدود ۲۳ میلیون مترمکعب است. این در حالی است که این میزان در زمان مشابه در سال گذشته ۳۹ میلیون مترمکعب بود. همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان هم از ۱۷۸ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۰ به ۱۴۴ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است. حجم ذخیره آب سد لار نیز که سال گذشته ۱۳ میلیون مترمکعب بود اکنون به ۱۲ میلیون مترمکعب و حجم آب سد ماملو نیز از ۷۰ میلیون متر مکعب سال گذشته به ۴۴ میلیون مترمکعب رسیده است. حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با پنج میلیون مترمکعب کاهش اینک ۱۲ میلیون مترمکعب است.

بحران آب نه تنها برای پایتخت بلکه برای کل ایران به یک معضل اساسی تبدیل شده است. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، آبان ماه، هشدار داد در صورت تداوم بحران آب در ایران، «در ۲۰ سال آینده، تصور موجود زنده در این کشور دور از انتظار است».

گزارش‌ کارشناسان دیگر نیز وضعیت وخیم ایران در آینده‌ای نه‌چندان دور بر اثر تنش‌های آبی را تایید می‌کنند. کم‌آبی و بی‌آبی، علاوه بر بحران زیستی، به مسئله‌ای امنیتی-اجتماعی و انسانی در ایران تبدیل شده‌اند. براوردهای صورت‌گرفته برای جمعیـت ایران و میزان آب تجدیدپذیر در افق ۱۴۲۰ نشان می‌دهد سرانه آب در دسترس کمتر از یک هزار مترمکعب در سال خواهد بود و در برخی مناطق مثل سیستان و بلوچستان میزان آب در دسترس به‌مراتب کمتر از این مقدار است.

 رصدخانه مهاجرت ایران پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود بیش از ۸۰ درصد جمعیت ایران آثار بیابان‌زایی را احساس می‌کنند و در سال‌های آینده، مهاجرت‌های اقلیمی با شتاب بیشتری خواهد یافت.