توییت محقق هلندی درباره زلزله ترکیه؛ آیا دانشمندان می‌توانند زمین‌لرزه را پیش‌بینی کنند؟

با وجود پیش‌بینی درست این دانشمند هلندی درباره زلزله ترکیه، زمین‌شناسان می‌گویند فرضیه‌های این محقق قابل‌اعتماد نیستند

در زلزله اخیر ترکیه و سوریه تاکنون بیش از پنج هزار نفر جان باخته‌اند و کارشناسان می‌گویند امکان دارد تعداد قربانیان به دو برابر این رقم برسد. حالا این سوال دوباره ذهن‌ها را درگیر کرده است که آیا می‌شد زلزله ترکیه و سوریه به بزرگی ۷.۸ را از قبل پیش‌بینی کرد؟‌

ماهیت پیش‌بینی‌ناپذیر زمین‌لرزه ایجاد یک سیستم قابل‌اعتماد «هشدار اولیه» را چالش‌برانگیز می‌کند. آخرین تحقیقات علمی مهندسان زلزله نشان می‌دهد که به‌دلیل این ماهیت غیرقابل‌پیش‌بینی و پیچیده، هنوز هیچ فناوری اختراع نشده است که بتواند زمان و مکان وقوع زلزله را دقیقا مشخص کند.

زمین‌لرزه در اثر برخورد صفحات تکتونیکی پوسته‌‌های زمین با یکدیگر رخ می‌دهد و اگرچه دانشمندان طی سال‌های گذشته توانسته‌اند الگوها و رفتارهای خاص مرتبط با لرزه‌های زمین را هم‌زمان با وقوع آن شناسایی کنند، پیش‌بینی آن چند ساعت یا چند روز همچنان غیرممکن است. بر این اساس، بهترین توصیه می‌تواند روالی باشد که ژاپنی‌ها در نیم قرن گذشته به کار گرفته‌اند: ساخت‌وساز ایمن و آگاهی دادن به مردم برای نحوه پناه گرفتن هنگام زلزله.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزها، پیش‌بینی یک محقق هلندی درباره زلزله جنوب ترکیه حسابی جنجال‌ به پا کرده است. فرانک هوگربیتس در وب‌سایتی به نام «بررسی جغرافیای منظومه شمسی» (SSGEOS) نتایج تحقیقات خود را منتشر می‌کند. طبق آنچه در اطلاعات این وب‌سایت آمده، هدف از تحقیقات و گزارش‌های آن، «پایش ارتباط هندسی اجرام آسمانی و زمین‌‌لرزه‌ها» است.

هوگربیتس و محققان همکار او ادعا می‌کنند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد «وضعیت هندسی خاص در منظومه شمسی می‌تواند به وقوع زلزله‌های بزرگ در زمین منجر شود». فرانک هوگربیتس جمعه، یک روز پیش از زلزله ترکیه، در توییتر نوشت که دیر یا زود یک زلزله به بزرگی ۷.۵  در این منطقه (جنوب مرکزی ترکیه، اردن، سوریه، لبنان) رخ خواهد داد.

فرانک هوگربیتس درباره پس‌‌لرزه‌های قوی بیشتر در مرکز ترکیه و مناطق مجاور آن هم هشدار داده بود.

با این حال پیش‌بینی او در جوامع علمی زمین‌‌شناسی با شدیدترین انتقادها مواجه شد. زمین‌شناسان می‌گویند فرضیات فرانک هوگربیتس پایه علمی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را پذیرفت.

زمین‌شناسان و مهندسان زلزله در پاسخ به ادعای فرانک هوگربیتس، می‌گویند هم‌ترازی و حرکت سیاره‌های دیگر نمی‌تواند تاثیری بر زمین لرزه‌ها روی سیاره زمین داشته باشد. راجر موسون، زمین‌شناس می‌گوید که فرانک هوگربیتس «پیش‌بینی دقیقی» نکرده است و فقط مانند بسیاری دیگر از دانشمندان گفته که این اتفاق «دیر یا زود» می‌افتد و روز و ساعت زلزله را پیش‌بینی نکرده است.

بیشتر از جهان