انهدام بالن جاسوسی چین؛ بایدن می‌گوید آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کند

جو بایدن در حالی از انهدام بالن جاسوسی چین در آسمان حمایت کرد که غواصان در کارولینای جنوبی بقایای این بالن را بررسی می‌کنند

بایدن در حمایت از انهدام بالن جاسوسی چین، تاکید کرد که ایالات متحده عقب‌نشینی نمی‌کند. او پیش از سخنرانی مهم خود در روز سه‌شنبه تصریح کرد که پنتاگون در انهدام بالن جاسوسی چین بهترین کار را انجام داده است.

بایدن روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ما برای چینی‌ها روشن کردیم که قرار است چه کارهایی بکنیم. آن‌ها موضع ما را درک می‌کنند. ایالات متحده عقب‌نشینی نمی‌کند و می‌داند که کار درست را انجام داده است.»

هم‌زمان، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند غواصان در سواحل کارولینای جنوبی به بخش‌هایی از بقایای بالن چینی منهدم‌شده دست یافته‌اند و در حال بررسی دستگاه‌های پیچیده جاسوسی آن‌اند.

پکن می‌گوید این بالن تصادفا به محدوده هوایی ایالات متحده وارد شده است. هم‌زمان مقام‌های کاخ سفید اعلام کردند که این اولین بار نیست که بالن‌های جاسوسی چینی به آسمان آمریکا تجاوز می‌کنند و این بالن‌ها در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نیز دست‌کم دو بار در آسمان ایالات متحده مشاهده شده‌اند؛ اما دونالد ترامپ می‌گوید که «انتشار خبر حضور بالن‌های جاسوسی چین در زمان ریاست‌جمهوری او جعلی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ روز دوشنبه در سخنرانی خود میان حامیانش، تاکید کرد که چینی‌ها به او «احترام می‌گذاشتند» و هیچ‌گاه بالن جاسوسی به آسمان آمریکا نفرستادند.

با این حال، روزنامه پلیتیکو نوشته است که مقام‌های امنیتی ارشد کاخ سفید قصد دارند شواهد مربوط به حضور چندباره بالن‌های جاسوسی چینی در آسمان آمریکا را در اختیار همتایان خود در دوره دونالد ترامپ بگذارند. شبکه فاکس‌نیوز هم اعلام کرد به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد بالن‌های جاسوسی دست‌کم دوبار بر فراز آسمان ایالت‌های تگزاس و فلوریدا مشاهده شده‌اند.

پنتاگون روز شنبه بالن جاسوسی چینی را هدف قرار داد و آن را بر فراز اقیانوس منهدم کرد. وزارت دفاع آمریکا این بالن را اولین بار روز چهارشنبه رصد کرده بود.

جمهوری‌خواهان جو بایدن را به انفعال و به‌موقع اقدام نکردن برای انهدام این بالن جاسوسی متهم می‌کنند. با این حال کاخ سفید می‌گوید جو بایدن از همان ساعات اولیه رویت بالن از مقام‌های پنتاگون خواسته بود آن را هدف قرار دهند و این کارشناسان نظامی وزارت دفاع بودند که تصمیم گرفتند برای هدف قراردادن این بالن کمی تامل کنند.

پنتاگون بعدا در بیانیه‌ای اعلام کرد این بالن جاسوسی یک تهدید فیزیکی یا نظامی برای آمریکا نبود.

بیشتر از جهان