بیش از 160 نماینده مجلس، خواهان اعلام نتیجه انتخابات شدند

«نامزدهای شاکی مانع کار کمیسیون مستقل انتخابات نشوند»

عکس از فرهاد نوری

۱۶۰ تن از نمایندگان مجلس افغانستان، خواستار اعلام نتیجه اولیه انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر شدند. این افراد از حکومت خواستند نت جلوی مزاحمت‌های برخی دسته‌های انتخاباتی را که باعث بسته شدن شماری از دفاتر کمیسیون انتخابات در برخی استان‌ها شده‌اند، بگیرد.

این نمایندگان مجلس افغانستان، روز یکشنبه همراه با کمیته سیاسی ستاد انتخاباتی تیم «دولت ساز» به رهبری محمد اشرف غنی احمدزی، طی یک کنفراس خبری در کابل اعلام کردند که «باید روند بازشماری آرا در تمام استان‌های باقی مانده افغانستان، هر چه زوتر خاتمه یافته و نتیجه اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام شود». به گفته آنان «مردم افغانستان دیگر تحمل به تعویق افتادن این روند را ندارند و باید سرنوشت‌شان معلوم شود».

در بیانیه‌ این اعضای مجلس نمایندگان آمده است: «ما بیش 160 وکیل ملی، یکبار دیگر با تعهد کامل حمایت خود را از تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری آقای غنی، اعلام می‌نماییم و همچنین ضمن اعلام حمایت از روند بازشماری آراء و تفتیش آن توسط کمیسیون مستقل انتخابات، این کار را جزو صلاحیت‌های قانونی کمیسیون می‌دانیم و از این روند قاطعانه حمایت می‌کنیم و خواهان اعلام هر چه زوتر نتیجه انتخابات هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعضای مجلس گفتند: «نتیجه اولیه انتخابات ریاست جمهوری هر چه زوتر مطابق قانون از طرف نهاد‌های مسئول اعلام شود، زیرا ملت افغانستان دیگر تحمل مزاحمت‌های برخی دسته‌های انتخاباتی را که این روند ملی را به بهانه‌های مختلف مختل می‌کنند، ندارند و باید جلو این رفتارهای غیر قانونی که در برخی استان‌ها وجود دارد، هر چه زوتر توسط حکومت افغانستان گرفته شود.»

آنها افزودند: «اگر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، قادر به بازشماری و تفتیش آرای هفت استان باقی مانده که توسط شماری از دسته‌های انتخاباتی مسدود شده است ندارد باید نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر را، به گونه تغییرپذیر و مطابق محلات تکمیل شده اعلام کند تا همه از این سردرگمی انتخاباتی رهایی پیدا کنند.»

این 160 تن از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان، از تمام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری 1398 این کشور خواستند که «مانع کار کمیسیون مستقل انتخابات نشوند و اجازه دهند کمیسیون وظیفه خویش را مطابق قانون انجام دهد». به گفته آن‌‌ها « این نامزدان اگر مطابق قانون، از عملکرد و لوایح انتخاباتی شکایت دارند، از طریق کمیسیون مستقل شکایت انتخاباتی به آن رسیدگی کنند، نه این که روند را به گروگان بگیرند».

این واکنش شماری از نمایندگان مجلس افغانستان و کمیته سیاسی دسته انتخاباتی تیم «دولت ساز» در حال صورت می‌گیرد که شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به ویژه تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی»، کمیسیون مستقل انتخابات را به حمایت از تیم دولت ساز، متهم کرده و گفته‌اند رهبری این کمیسیون شماری از آرای غیر بایومتریک را به نفع یک تیم شمرده و وارد سیستم کرده‌اند و از همان روز هواداران شماری از تیم‌های انتخاباتی در هفت استان این کشور مانع بازشماری آرا شدند.

در همین حال، حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، از معترضین ستاد‌های انتخاباتی خواسته است تا با کمیسیون انتخابات همکاری کنند و افزوده است که اگر موانع در تفتیش و بازشماری آرا در هفت استان رفع نشود، کمیسیون مستقل انتخابات، مجبور خواهد شد راه دیگری انتخاب کند.

خانم نورستانی، همچنین از نهادهای امنیتی خواسته است «همکاری‌شان را با کمیسیون‌های انتخاباتی ادامه دهند تا نتایج زوتر اعلام شده و مردم، تاجران و کسبه‌ از این نگرانی که دارند رهایی یابند».

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم مهر، 1398 خورشیدی برگزار شد و 27 مهر سال جاری را روز اعلام نتایج اولیه انتخابات تعیین کردند؛ اما نظر به مشکلات فنی‌ای که از طرف کمیسیون اعلام شد، نتیجه در تاریخ تعیین شده اعلام نشد. هنوز هم تاریخ دقیق اعلام نتیجه اولیه معلوم نیست اما شهروندان افغانستان خواستار اعلام هرچه زودتر نتیجه انتخابات هستند.

بیشتر از