حمله پیشاور؛ طالبان از پاکستان خواست آنها را ملامت نکند

وزیر خارجه طالبان به پاکستان توصیه می‌کند که انفجار اخیر در پیشاور را دقیق بررسی کنند و انگشت ملامت به سوی افغانستان دراز نکنند

پس از انفجار سال ۲۰۱۴ میلادی، این مرگبارترین رویداد تروریستی در پاکستان بوده است- WAKIL KOHSAR / AFP

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز چهارشنبه، ۱۲ بهمن (یکم فوریه)، از پاکستان خواست که حمله به پیشاور را با دقت بررسی کنند و حکومت طالبان را ملامت نکند.

او در جریان سخنرانی در مراسم افتتاح یک مرکز ترک اعتیاد در کابل، گفت: «امیدوارم که دولت پاکستان برف خود را بر بام دیگران نیندازند و مشکلاتشان را در خانه خود حل کنند.»

وزیر خارجه طالبان به پاکستان توصیه کرد که انفجار اخیر در پیشاور را دقیق بررسی کنند و انگشت ملامت را به سوی افغانستان دراز نکنند: «این منطقه در جنگ، با باروت و انفجار آشنا است و امکان ندارد که یک جلیقه [انتحاری] یا بشکه بمب این همه تخریب در پی داشته باشد.»

او افزود که طی دو دهه اخیر ندیده است که انفجار جلیقه انتحاری‌ بتواند سقف یک مسجد را فرو بریزد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرخان متقی تاکید کرد که افغانستان مرکز تروریسم در منطقه نیست: «اگر کسی می‌گوید که افغانستان مرکز تروریسم است، به اصطلاح آن‌ها وقتی می‌گویی که تروریسم مرز ندارد، اگر این تروریسم در افغانستان می‌بود، به چین، تاجیکستان، ازبکستان و ایران هم سرایت می‌کرد، اما این کشورها امن هستند و افغانستان هم امن است.»

او از پاکستان خواست که با حکومت طالبان راه همکاری در پیش گیرد: «بنابراین با یکدیگر همکاری کنیم و دست برادری بدهیم و اتهام نبندیم و تخم دشمنی نکاریم.»

در انفجار دو روز قبل در مسجدی در پیشاور، بیش از ۱۰۰ تن، از جمله شمار کثیری از نیروهای پلیس پاکستان، کشته شدند. گروه «تحریک طالبان پاکستان» دست داشتن در این حمله را رد کرد.

پس از انفجار سال ۲۰۱۴ میلادی، این مرگبارترین رویداد تروریستی در پاکستان بوده است.

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که تروریست‌ها در خاک افغانستان مقر و پایگاه دارند و حملات به پاکستان را در آنجا سازماندهی می‌کنند.

آنان از حکومت طالبان خواسته بودند که با گروه تحریک طالبان پاکستان مبارزه کند، اما طالبان این درخواست را نپذیرفتند و توصیه کردند که دولت پاکستان با این گروه مذاکره کند.

طالبان حضور طالبان پاکستانی و گروه‌های تروریستی را در افغانستان انکار می‌کنند.

با پادرمیانی حکومت طالبان افغانستان، چندین دور گفت‌وگوهای صلح میان حکومت پاکستان و گروه «تحریک طالبان» این کشور در شرق افغانستان برگزار شد و به آتش‌بس کوتاهی انجامید، اما این آتش‌بس در نوامبر ۲۰۲۲شکسته شد.

پس از آن، تحریک طالبان پاکستانی حملات خود را شدت بخشید و به نیروهایش دستور داد که حمله به نظامیان را از سر گیرند.

بیشتر از جهان