نیروهای فرانسوی تسلیحات ارسالی حکومت ایران‌ به یمن را توقیف کردند

ایالات متحده: ما و شرکایمان از رسیدن بیش از پنج هزار سلاح و یک میلیون و ۶۰۰ هزار گلوله به یمن جلوگیری کرده‌ایم

قاچاق اسلحه برای حوثی‌های یمن Reuters

به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، نیروهای نظامی ویژه فرانسوی یک کشتی حامل محموله‌ سلاح و مهمات را که جمهوری اسلامی ایران برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن می‌فرستاد، توقیف کردند.

مقام‌های مطلع به وال‌استریت‌ژورنال گفتند یک کشتی جنگی فرانسوی در تاریخ ۱۵ ژانویه سال جاری، یک کشتی مشکوک به قاچاق را در سواحل یمن توقیف کردند. به گفته آنان، ارتش فرانسه بیش از سه هزار تفنگ، نیم میلیون گلوله مهمات، و ۲۰ موشک هدایت شونده ضد‌تانک را  کشف کرده است.

این عملیات که با هماهنگی ارتش ایالات متحده انجام شده است، نتیجه نقش فعال‌تر فرانسه در به چالش کشیدن قاچاق سلاح در خاورمیانه به‌حساب می‌آید.

این عملیات دریایی بخشی از تلاش‌های بین‌المللی به‌منظور اعمال تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد بر تسلیحات ارسالی برای گروه شورشی حوثی‌های یمن است که بخش‌هایی از این کشور را، از جمله صنعا، پایتخت یمن، کنترل می‌کنند. سازمان ملل متحد سال گذشته در تلاش برای متوقف کردن جریان ارسال تسلیحات به حوثی‌ها، دامنه تحریم‌ها را علیه این گروه گسترش داد.

تاکنون ارتش ایالات متحده رهبری تعقیب قاچاقچیان اسلحه را که نیازمندی‌های تسلیحاتی حوثی‌ها را تامین می‌کنند، برعهده داشت؛ اینک فرانسه و بریتانیا نقش پررنگ‌تری برعهده گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم‌ هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم ایالات متحده در مرکز فرماندهی منطقه‌ای نیروی دریایی در بحرین، گفت ارتش آمریکا به توقیف تسلیحات در ۱۵ ژانویه در خلیج عمان کمک کرده است، اما از ارائه جزئیات خودداری کرد. او همچنین افزود تنها در دو ماه گذشته، «ما و شرکایمان از رسیدن بیش از پنج هزار سلاح و یک میلیون و ۶۰۰ هزار گلوله به یمن جلوگیری کرده‌ایم.»

ارتش فرانسه نیز روز چهارشنبه، یکم فوریه (۱۲ بهمن)، از اظهارنظر درباره این عملیات خودداری کرد.

عملیات فرانسه، آخرین مورد از سلسله عملیات توقیف تسلیحاتی است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران، به‌رغم آتش‌بس غیررسمی ۹ ماهه که فضای بیشتری برای گفت‌وگوهای سیاسی ایجاد کرده است، به تامین قدرت آتش متحدان حوثی خود در یمن ادامه می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش، تهران را متهم می‌کنند که شبه‌نظامیان حوثی یمن را با موشک، پهپاد و سایر تسلیحات مجهز می‌کند، و از این تسلیحات برای حمله به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و نیروهای یمنی مخالف حوثی‌ها استفاده می‌شود.  

تهران حمایت سیاسی آشکاری از نیروهای حوثی‌ می‌کند، اما ارائه سلاح به آن‌ها را انکار کرده است.

نیروهای دریایی ایالات متحده در اوایل ژانویه، بیش از دو هزار تفنگ را در یک کشتی در خلیج عمان کشف و توقیف کردند. مقام‌های آمریکایی در آن زمان گفتند این سلاح‌ها برای نیروهای حوثی در یمن فرستاده می‌شد.

جنگ یمن بیش از هشت سال است که ادامه دارد. جنگجویان حوثی پایتخت این کشور را در سپتامبر ۲۰۱۴ تصرف کردند. شش ماه بعد، عربستان سعودی و ائتلاف کوچکی از متحدان ریاض، یک کارزار نظامی با هدف مجبور کردن حوثی‌ها به کناره‌گیری از قدرت، آغاز کردند.

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی نتوانست به‌سرعت به کنترل حوثی‌ها پایان دهد. در عوض، دو طرف در دام جنگ بی‌ثبات‌کننده‌ای گرفتار شده‌اند که سازمان ملل متحد آن را بدترین بحران انسانی جهان خوانده‌ است. هزاران غیرنظامی در این جنگ کشته شده‌اند و تقریبا سه‌چهارم جمعیت این کشور، برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه متکی‌اند.