بحران در صنعت خوراک دام؛ آغاز تغذیه حیوانات با ضایعات کشاورزی

دست‌کم ۲۸هزار نیروی شاغل در صنعت خوراک دام در آستانه بیکاری قرار گرفته‌اند

بنابر گزارش‌ها، ۸۵۰ کارخانه فعال در تولید خوراک دام با بحران عمیقی دست‌وپنجه نرم می‌کنند- تصویر از خبرگزاری تسنیم

دست‌کم ۸۵۰ کارخانه و کارگاه فعال در حوزه خوراک دام در ایران، با ۲۸هزار نیروی کار و ۱۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه، در آستانه نابودی و ورشکستی قرار گرفته‌اند.

مجید جعفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی کارخانجات خوراک دام، ضمن اعلام این آمار، از مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی خواست فکری به حال این صنعت کنند.

جعفری گفت کارخانجات و تولید‌کنندگان خوراک دام یک‌به‌یک رو به نابودی حرکت می‌کنند و سرمایه هنگفت آن‌ها نیز درشرف ازبین‌رفتن است. او هشدار داد که درصورت ادامه این وضعیت، پیش‌بینی می‌شود ۲۸هزار نیروی فعال در این صنعت، به خیل بیکاران در کشور اضافه شوند.

این مقام همچنین گفت که سرانه مصرف مرغ در ایران از ۳۱ کیلوگرم به زیر ۲۰ کیلو رسیده و «مرغ‌ها مانده و کسی نمی‌خرد». مدیرعامل اتحادیه تعاونی کارخانجات خوراک دام ادامه داد: «متاسفانه فکری برای جبران قدرت خرید مصرف‌کننده نشده است.»

به گفته او، «وضعیت طوری شده است که برخی تولیدکنندگان [خوراک دام] می‌خواهند دستگاه‌های خود را به‌شکل آهن قراضه بفروشند».

صنایع غذایی در ایران در یکی از سخت‌ترین دوران خود قرار گرفته و طی دو ماه اخیر، رشد منفی ۱۷درصدی را تجربه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرانی مواد اولیه و افزایش سایر هزینه‌های تولید منجربه گران‌ترشدن مواد غذایی تولیدی این کارخانجات شده است که بسیاری از مصرف‌کنندگان هم توان تهیه این موادغذایی آن‌ها را ندارند.

مجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، هم در این رابطه اعلام کرده است که برخی شرکت‌ها در ایران تلاش‌ها برای «استفاده از ضایعات باقی‌مانده محصولات کشاورزی در تولید خوراک دام و طیور» را آغاز کرده‌اند.

خیام‌نکویی اضافه کرد: «در دهکده فناوری و نوآوری خراسان رضوی تولید خوراک دام از ضایعات کشاورزی آغاز و اکنون این محصولات در اختیار عشایر قرار داده شده است.»

به گفته او، در جهاد کشاورزی استان اصفهان هم  دستگاهی ساخته شده است که «با خردکردن سرشاخه درختان و غنی‌سازی محصول به‌دست آمده، آن را در خوراک دام استفاده می‌کنند».

بحران اقتصادی در ایران حتی دامن حیوانات را هم گرفته و پیش‌تر گزارش‌های متعددی از تغذیه نامناسب حیوانات اهلی یا پرورشی در نقاط مختلف کشور منتشر شده است.

بروز تخلف‌های بسیار در نحوه تغذیه و نگهداری این حیوانات و تقلب در عرضه آن‌ها به بازار، تبعات زیادی برای سلامت مصرف‌کنندگان دارد که در این زمینه نیز بارها کارشناسان هشدار داده‌اند.

با وجود این، مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان استاندارد ایران، گفته است این سازمان «افزون‌بر سه‌هزار و ۳۰۰ فقره استاندارد ملی» برای خوراک دام، طیور و آبزیان تدوین کرده است.

به گفته اسلام‌پناه، بخشی از این استاندارد‌ها که تولید‌کنندگان باید رعایت کنند، مربوط به استاندار‌دهای تولید محصول حلال در کشور است.