علی خامنه‌ای: مردم ایران به طور محسوس مشکل معیشت و رفاه دارند

رهبر جمهوری اسلامی اعتراف کرد سیاست‌های اقتصادی پس از انقلاب اسلامی اشتباه بوده است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تازه‌ترین سخنرانی خود اذعان کرد که در ایران «به طور محسوس» مشکل معیشت مردمی و رفاه خانوار وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، خامنه‌ای که صبح دوشنبه دهم بهمن در جمع بخشی از کارآفرینان، تولیدکنندگان و فعالان در شرکت‌های دانش‌بنیان‌ سخن می‌گفت، بر لزوم رشد اقتصادی به عنوان «علاج» مشکلات معیشتی و فقر تاکید کرد. او از راهکارهای به کارگرفته‌شده در سال‌های اول انقلاب انتقاد کرد و افزود: «اشتباه مهمی که در سال‌های اول انقلاب اتفاق افتاد، این بود که بخش خصوصی را کنار زدند و همه‌ کارها را، حتی فروش اجناس خرد را به مسئولان، دولت و دستگاه‌های دولتی سپردند. این خطای بزرگی بود که انجام دادیم و لازم است که دستگاه‌های اجرایی از توسعه‌ بنگاه‌های خصوصی حمایت کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای در ادامه صحبت‌هایش، از سیاست‌های اصل ۴۴ دفاع کرد و اعتراض به آن را وارد ندانست. او تاکید کرد که این سیاست‌ها «با دقت و فکر» برای عدالت اجتماعی انتخاب شدند اما دولت‌ها درست به آن عمل نکردند.

او بدون اشاره به خیزش سراسری مردم ایران و سایر تحولاتی که سبب شد جمهوری اسلامی در عرصه جهانی با چالش‌های زیادی مواجه شود، گفت: «با رشد اقتصادی باید جایگاه ایران در منطقه و جهان را حفظ کنیم.»

رهبر جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر عقب‌ماندگی اقتصادی ایران و اینکه «جبران آن کار آسانی نیست»، افزود: «در دهه ۹۰ به دلایل مختلف، تعطیلی نسبی مسائل اقتصادی را داشتیم. در این موضوع تحریم‌ها، کاهش ارزش نفت و تمرکز بر مسئله‌ هسته‌ای که اقتصاد را شرطی کرد، موثر بودند. نتیجه این شد که ما یک دهه عقب‌ماندگی داریم و شاخص‌های منفی زیاد داریم.»

این اظهارات خامنه‌ای در شرایطی مطرح می‌شوند که پیش‌تر تلاش می‌شد ادعا شود تحریم‌های آمریکا و اروپا بی‌اثر بود‌ه‌اند و جمهوری اسلامی موفق شده است برنامه‌های غرب را شکست دهد. با این حال گرانی‌های افسارگسیخته و تورم روزافزون در ماه‌های اخیر کار را به جایی رسانده است که واقعیت دیگر قابل‌انکار نیست.

حدود یک ماه پیش، هم‌زمان با ادامه موج بی‌سابقه گرانی‌ها در ایران به‌ویژه افزایش قیمت مواد غذایی، احمد توکلی، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگویی با وب‌سایت نود اقتصادی، درباره «شورش فقرا» علیه جمهوری اسلامی هشدار داد. این نماینده سابق مجلس گفت که به سران سه قوه نظام جمهوری اسلامی نامه نوشته و «این تهدید» را با آن‌ها در میان گذاشته است.

آمارهای اقتصادی نیز از تورم بیش از ۵۱ درصدی در ایران حکایت دارند. بنا به اعلام مرکز آمار ایران که هفته اول بهمن منتشر شد، نرخ رسمی تورم در ایران طی ماه گذشته دوباره با افزایش همراه بوده است. پس از پایان دی، تورم سالانه برای خانوارهای ایرانی با ۱.۳ درصد افزایش به ۴۶.۳ درصد و تورم نقطه‌ای نیز با ۲.۸ درصد افزایش به ۵۱.۳ درصد رسید.

در همین حال، سقوط مداوم جایگاه حداقل دستمزد کارگران و کارمندان ایرانی در رتبه‌بندی جهانی نشانگر سرعت فقیرتر شدن مردم ایران است. نشریه فردای اقتصاد روز دوشنبه دوازدهم دی در گزارشی، نوشت که بررسی وضعیت فقر در ایران در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد از مردم، معادل بیش از ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت، به فقر مطلق‌ دچارند. این گزارش در عین حال می‌گوید که در مناطق روستایی، نرخ فقر از ۳۵ درصد هم عبور کرده است.