داروهای روان‌گردان به مقابله با افسردگی کمک می‌کنند

داروهای روان‌گردان نسبت به سایر مواد از جمله ال‌اس‌دی در درمان افسردگی موثرتر بوده‌اند

برای تایید یافته‌های این کارآزمایی باید مطالعات بیشتری انجام شود- Canva

یک مطالعه‌ جدید نشان داد داروهای روان‌گردان بیش از نیمی از افراد مبتلا به افسردگی را با موفقیت درمان می‌کند.

کارآزمایی کوچکی روی داروی دی‌ام‌تی (DMT) نشان داد در ۵۷ درصد افراد آزمایش‌شده، کاهش علائم افسردگی «از لحاظ آماری چشمگیر» بود.

دی‌ام‌تی ماده اصلی موجود در دمنوش روانگردان آیواسکا است که به شیوه سنتی در طب بومی آمریکای جنوبی از آن استفاده می‌شود.

شرکت زیست‌فناوری اسمال فارما (Small Pharma) این پژوهش را روی ۱۷ بیمار مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید انجام داد. ۱۷ بیمار دیگر دارونما و درمان دریافت کردند.

این نخستین کارآزمایی در نوع خود بود که با دارونما کنترل شد و درمان حمایتی پسا کارآزمایی برای آن به اجرا در آمد.

این کارآزمایی کشفی مهم در استفاده از مواد روان‌گردان برای درمان افسردگی محسوب می‌شود.

دکتر کارول روتلج، مدیر ارشد پزشکی و علمی اسمال فارما، گفت که این دارو «اثر ضدافسردگی قابل‌توجهی دارد که سریع و ماندگار است».

او نتیجه گرفت که نتایج این کارآزمایی «از نظر بالینی معنادار» است و به مطالعات بین‌المللی بیشتری می‌انجامد.

جورج تزیراس، مدیر اجرایی اسمال فارما، افزود: «ام‌دی‌دی [اختلال افسردگی عمده] زندگی صدها میلیون‌ نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. میزان نیازهای برآورده‌نشده اهمیت بررسی درمان‌های جدید جایگزین را نشان می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«هدف ما توسعه روان‌گردان‌های کوتاه‌مدت اختصاصی، مقیاس‌پذیر و جبران‌پذیر با درمان حمایتی برای رفع این نیاز است. من از نتایج ممتازی که به دست آورده‌ایم، خوشحالم.»

نتایج حاصل از این کارآزمایی نشان داد علائم افسردگی در آن‌هایی که این دارو را مصرف کردند، نسبت به آن‌هایی که دارو به آن‌ها داده نشد، بعد از دو هفته کاهشی قابل‌توجه یافت و میزان بهبودی آن‌ها با گذشت سه ماه از کارآزمایی ۵۷ درصد بود.

گزارش شده که در نتیجه این کارآزمایی، هیچ‌گونه عارضه جانبی جسمی یا مرتبط با دارو از جمله افکار یا اقدام به خودکشی دیده نشده است.

مواد روان‌گردان برای درمان و مداوای افسردگی و سایر بیماری‌های روانی تحت مطالعه بیشتر قرار گرفته‌اند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ درمورد آثار دی‌ام‌تی که در نشریه نیچر (Nature) منتشر شد، نشان داد که نتایج مشابه با علائم افسردگی «کاهش قابل‌توجهی» یافته است.

داروهای ضدافسردگی سنتی به‌تازگی موضوع پژوهش‌های دانشگاه کمبریج بوده است که نشان می‌دهد که مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) به افزایش احساس «کندشدگی» که در آن بیماران حس می‌کنند به لحاظ احساسی بی‌تفاوت شده‌اند، منجر می‌شود.

اثربخشی این کارآزمایی را با مقیاس درجه‌بندی افسردگی مونتگومری-اسبرگ سنجیدند که شدت دوره‌های افسردگی را در بزرگسالان اندازه‌گیری می‌کند.

دکتر دیوید اریتزو، روانپزشک بالینی امپریال کالج لندن و پژوهشگر ارشد، گفت: «این نتایج برای رشته روانپزشکی هیجان‌انگیز است. اکنون نخستین مدرکی را که نشان می‌دهد دی‌ام‌تی همراه با درمان حمایتی ممکن است برای افراد مبتلا به ام‌دی‌دی موثر باشد، در دست داریم.»

«آن‌طور که در این کارآزمایی آمده، برای بیمارانی که داروهای ضدافسردگی موجود تاثیر چندانی بر آن‌ها نداشته است، امکان تسکین سریع و ماندگار از درمانی واحد بسیار امیدبخش است.»

برای تایید یافته‌های این کارآزمایی باید مطالعات بیشتری انجام شود و اسمال فارما بعد از بررسی بیشتر نتایج این کارآزمایی در پی اجرای کارآزمایی‌های بین‌المللی است.

© The Independent