مولوی عبدالحمید: همبستگی ملی، تمامیت ارضی را تامین می‌کند

سخنان مولوی عبدالحمید پاسخی است به تلاش جمهوری اسلامی برای «تجزیه‌طلب » خواندن معترضان در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان و کردستان

با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد داشت جمعه‌های اعتراضی زاهدان را با بهانه اعتراض به سوزندان قرآن در سوئد به نام خود مصادره کند، مردم این شهر روز جمعه ۷ بهمن، در هفدهمین جمعه اعتراضی هم به خیابان آمدند و باز هم علیه حکومت شعار سر‌ دادند.

برگزاری نماز جمعه و تظاهرات ضد حکومتی پس از آن در حالی صورت گرفت که نیروهای سرکوبگر، با سنگر بندی و ایجاد پست‌های بازرسی، عملا وضعیتی جنگی را بر زاهدان حاکم کرده‌اند.

پیش از برگزاری تجمع اعتراضی مردم، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، طبق سنت دیگر جمعه‌های اعتراضی در خطبه‌های نماز جمعه صحبت کرد و با اشاره به انسجام، اتحاد و هم‌بستگی مثال‌زدنی مردم ایران در جریان خیزش سراسری گفت: «امروز مردم داخل و خارج ایران چنان با یکدیگر پیمان بسته‌اند و برای هم دل می‌سوزانند که به‌منزله اعضای یک خانواده به شمار می‌روند.»

او با بیان اینکه این هم‌بستگی، تمامیت ارضی ایران را تامین می‌کند، تاکید کرد که هیچ‌ «دشمنی نمی‌تواند در وطن و خاک ما طمع کند».

امام جماعت مسجد مکی زاهدان در ادامه خطبه‌های نماز جمعه به اتحاد ایرانیان در اعتراض به جمهوری اسلامی ایران نیز تلویحا اشاره کرد و گفت که این مردم امروز انسجام پیدا کرده‌اند و هم‌دردند و اگر کسی مورد ظلم قرار بگیرد، صدای همه بلند می‌شود.

مولوی عبدالحمید با یادآوری ماه بهمن که سالگرد وقوع انقلاب اسلامی است، گفت: «این مردم در سال ۵۷ برای برقراری عدالت، آزادی و رسیدن به‌ حق و حقوق خود مبارزه کردند و امروز هم همان فریاد عدالت را سر می‌دهند.» او در ادامه نیز افزود که مردم ایران آزادی‌های متعارف و مشروع می‌خواهند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های روز جمعه به مشکلات اقتصادی و معیشتی و کاهش ارزش پول ملی نیز اشاره کرد و گفت: «مردم ایران امروز به فقر و تنگدستی گرفتارند. قیمت دلار به ۴۵ هزار تومان رسیده، در صورتی که زیاد دیر نگذشته است که هزار دلار در ایران ۱۰ میلیون تومان ارزش داشت. در آن زمان اگر کسی ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفت، برابر با هزار دلار بود و تازه مردم شاکی بودند، اما حالا اگر کسی ۴۵ میلیون تومان حقوق بگیرد، برابر با هزار دلار است.

او در ادامه نیز گفت که برخی مردم نامه می‌نویسند و می‌گویند که قدرت خرید تخم‌مرغ و نان را هم ندارند.

عبدالحمید با طرح این سوال که چرا کشوری که از گنج و نعمت‌های گوناگون برخوردار است باید به اینجا برسد، از مقام‌های حکومت خواست که به خواسته‌های برحق مردم توجه کنند، زیرا حق مردم است که آزادی بیان و قلم داشته باشند و بتوانند مدیران توانمند را برای اداره کشور انتخاب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امام جماعت مسجد مکی زاهدان گفت که مردم ایران می‌خواهند زندگی راحت داشته باشند و ازنظر اقتصادی با کشورهای ثروتمند رقابت کنند و پول ایران توان رقابت با دلار، یورو و پول کشورهای همسایه را دارد.

مولوی عبدالحمید در ادامه نیز تلویحا به صدور احکام ناعادلانه علیه معترضان اشاره کرد و افزود: «امروز شرایطی در کشور ما هست که اگر عدالت در حق مردم اجرا شود همه خوشحال خواهند شد و اگر در دادگاه‌ها ظلمی بر کسی تحمیل شود، همه ملت نگران‌ خواهند بود.»

او از صدور و اجرای احکام اعدام نیز به‌شدت انتقاد کرد و گفت که ملت ایران پیام‌آور صلح و آشتی است و اعدام را برای هیچ‌کس در هیچ جای دنیا نمی‌خواهد.

عبدالحمید از دیگر کشورهای مسلمان اجراکننده حکم اعدام نیز خواست که احکام اعدام را از برنامه خود خارج کنند.

امام جماعت مسجد مکی زاهدان در ادامه صحبت‌هایش نیز گفت که مردم ایران امروز در همبستگی کامل‌اند، به اعتقاد و مذهب یکدیگر کاری ندارند و خواستار برقراری صلح و امنیت در جهان‌اند و می‌خواهند با دیگر کشورها روابط دیپلماتیک داشته باشند و جنگ و تنش نمی‌خواهند.

او با اشاره تلویحی به نقش جمهوری اسلامی ایران در جنگ داخلی یمن، روسیه و اوکراین گفت که ملت ایران صلح‌طلب، خواستار تنش‌زدایی در روابط خارجی و احترام به تمامیت ارضی دیگر کشورها است.

مولوی عبدالحمید در ادامه نیز ممنوع‌المنبر شدن مولانا گرگیج، امام جمعه اهل سنت در استان گلستان و دستگیری علمای دینی کردستان را محکوم کرد و از حکومت ایران خواست که حرمت علما را نگه دارد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان از جامعه جهانی نیز خواست که به‌خاطر مردم افغانستان و حل مشکلات زنان و دختران افغان، با دولت حاکم این کشور روابط دیپلماتیک برقرار کنند. او سوزندان قرآن در سوئد را نیز «حادثه خطرناک» و «اهانت» به دو میلیارد مسلمان در جهان دانست و از نمازگزاران خواست که در محکومیت این اقدام راهپیمایی کنند.

پس از پایان سخنرانی مولوی عبدالحمید، مردم معترض زاهدان طبق سنت جمعه‌های اعتراضی به خیابان آمدند و زیر بارش بی‌سابقه برف علیه دیکتاتوری علی خامنه‌ای شعار سر دادند.

اعتراض‌های مردمی زاهدان در حالی در هفدهمین هفته نیز ادامه یافت که نهادهای امنیتی از چند روز قبل خود را برای سرکوب مردم زاهدان در جمعه‌های اعتراضی آماده کرده بودند. ویدیوها و تصاویری که از زاهدان منتشر شد نیز استقرار ایست‌ بازرسی‌های متعدد در ورودی‌های شهر و سنگربندی در خیابان‌ها را نشان می‌داد.