آمنه محمد از جهان خواست طالبان را از قرن ۱۳ به قرن ۲۱ بیاورند

معاون دبیرکل سازمان ملل می‌گوید زنان افغانستان به‌شدت افسرده و منزوی شده‌اند

سفر آمنه محمد به افغانستان، نخستین سفر عالی‌رتبه ترین مقام سازمان ملل متحد به افغانستان زیر سلطه طالبان است-KENA BETANCUR / GATES FOUNDATION

آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد که برای بررسی وضعیت زنان در افغانستان، به این کشور سفر کرد، می‌گوید که دیدگاه طالبان عقب‌مانده و از قرن ۱۳ میلادی جلوتر نیامده است. او می‌گوید کشورهای جهان باید کمک کنند که این گروه به قرن ۲۱ بیاید.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت طالبان به او گفته‌اند که محدودیت‌های منع تحصیل و اشتغال را برای حفاظت از زنان وضع کرده‌اند. محمد در پاسخ به این دیدگاه طالبان گفت: «آنچه تعریف طالبان از حفاظت است، ما به آن ظلم می‌گوییم.»

 معاون دبیر کل سازمان ملل می‌گوید در میان افرادی که از رهبری طالبان با او ملاقات داشته‌اند، تنها ملا متقی، سرپرست وزارت خارجه این گروه و یک معاون نخست‌وزیر طالبان درمورد زنان یک خط مشخص فکری داشتند.

او بدون توضیح اینکه آیا این خط مشخص برای بازگشت زنان به اجتماع است یا خیر، گفت که طالبان توضیح داده‌اند که تلاششان برای حفاظت از زنان و ایجاد یک محیط امن برای آنان بوده است و کارهایی را که انجام داده‌اند، در همین راستا می‌دانند.

آمنه محمد همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که زنان افغانستان به‌شدت افسرده و منزوی شده‌اند. او در مصاحبه با کریستین امان‌پور گفت که از دیدن وضعیت دردناک زنان افغانستان واقعا شوکه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت در افغانستان با زنانی روبرو شده است که چیزی به‌عنوان خوراک برای سیر کردن شکم فرزندان خود نداشتند. بیشتر این زنان تنها نان‌آور خانواده بوده‌اند و حالا در انزوای کامل قرار گرفته‌اند.

آمنه محمد می‌گوید تلاش‌های سازمان ملل متحد برای زنان افغانستان کافی نیست و آن‌ها هیچ امیدی به آینده ندارند.

سفر آمنه محمد به افغانستان، نخستین سفر عالی‌رتبه‌ترین مقام سازمان ملل متحد به افغانستان زیر سلطه طالبان است. گروه طالبان تلاش کردند که از این سفر حربه تبلیغاتی بسازند و رابطه طالبان و سازمان ملل متحد را بسیار نزدیک نشان دهند، اما واقعیت این است که معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و هیئت همراهش با دست خالی از افغانستان بازگشتند.

به‌جز اعلام این خبر که تعدادی از اعضای رهبری طالبان با وضع محدودیت‌ها علیه زنان مخالف‌اند، این سفر هیچ دستاوردی برای سازمان ملل متحد نداشت و حتی یکی از مقام‌های طالبان به آمنه محمد گفته بود که دیدار با او از لحاظ شرعی حرام است. آمنه محمد که پس از بازگشت از افغانستان انتقادهای تندی از طالبان کرده است، می‌گوید این گروه هنوز هشت قرن از چرخه تمدن جهانی عقب است و هنوز در قرن ۱۳ میلادی به سر می‌برد. پیش از این نیز معاون وزیر خارجه آلمان گفته بود که طالبان به‌سوی عصر حجر در حال حرکت‌اند.

با وجود ناامیدی سازمان ملل متحد از تغییر در دیدگاه گروه طالبان در‌مورد زنان، اما این نهاد بین‌المللی گفته است به‌دلیل نیاز مردم افغانستان، همچنان به ارسال کمک‌ها ادامه می‌دهد و رابطه‌اش را با این کشور حفظ می‌کند. سازمان ملل گفته است که کاهش کمک‌ها به افغانستان می‌تواند به یک فاجعه انسانی منجر شود.