فعالیت داعش و تی‌تی‌پی؛ روسیه و پاکستان بر تامین امنیت در منطقه تاکید کردند

ضمیر کابلوف پس از دیدار با مقام‌های طالبان ازجمله امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، به پاکستان سفر کرده است

روسیه از افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی به‌شمول داعش در افغانستان و پاکستان از گسترش فعالیت تحریک طالبان پاکستانی نگران‌اند-twitter/@ForeignOfficePk

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه، به پاکستان سفر کرده است. وزارت خارجه پاکستان، روز چهارشنبه ۵ بهمن (۲۵ ژانویه)‌، با انتشار بیانیه‌ای گفت که کابلوف با حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجه پاکستان، درباره صلح و امنیت در منطقه صحبت کرده است.

در این بیانیه آمده است که افغانستان به‌عنوان پل ارتباطی میان آسیای مرکزی و جنوبی، پتانسیل لازم برای توسعه اجتماعی- اقتصادی و ارتباط منطقه‌ای را دارد.

در این بیانیه ذکر شده است که کهر از جامعه جهانی خواسته تا به ارسال کمک‌هایشان برای افغانستان ادامه دهند و به نیازهای بشردوستانه در این کشور رسیدگی شود.

ضمیر کابلوف پس از دیدار با مقام‌های طالبان ازجمله امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، به پاکستان سفر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین دیدار متقی و کابلوف در ۱۲ ژانویه در ساختمان وزارت خارجه طالبان برگزار شده بود. در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده بود که روسیه نمی‌خواهد همچون کشورهای غربی در امور داخلی این کشور دخالت کند.

روسیه از افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی مانند داعش در افغانستان و پاکستان و همچنین گسترش فعالیت تحریک طالبان پاکستانی نگران‌ است.

تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) با اعلام پایان آتش‌بس با حکومت پاکستان، به جنگجویانش دستور داد که حملات علیه نظامیان پاکستان را از‌ سر‌ گیرند. براساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، طی سه ماه اخیر تقریبا هر روز تی‌تی‌پی به نظامیان و تاسیسات دولتی در ایالت‌های خیبر پختونخوا و بلوچستان حمله کرده است.

مقام‌های پاکستانی از حکومت طالبان خواسته بودند که با تحریک طالبان پاکستانی به‌دلیل انجام حملات در این کشور مبارزه کنند، اما مقام‌های طالبان از اسلام‌آباد خواستند که با تی‌تی‌پی مذاکره کند. طالبان گفتند که اولویتشان سرکوب داعش است.

مقام‌های حکومت پیشین افغانستان می‌گفتند که اسلام‌آباد از طالبان برای جنگیدن در افغانستان حمایت می‌کند، اما اسلام‌آباد این ادعاها را رد می‌کرد.

با سرنگونی حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان، گزارش‌های متعددی مبنی بر گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در این کشور وجود دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، آذرماه سال جاری در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در ایروان، پایتخت ارمنستان گفت که خطر نفوذ تروریست‌های بین‌المللی به کشورهای آسیای میانه زیاد است. او وضعیت افغانستان را «چالش‌برانگیز» توصیف کرد و گفت احتمال آن زیاد است که شبه‌نظامیان به کشورهای عضو این سازمان نفوذ کنند.

روسیه یکی از کشورهای نزدیک به حکومت طالبان است. مسکو در نظام جمهوری که موردحمایت کشورهای غربی بود، با طالبان تماس برقرار کرد و چندین نشست میان هیئت طالبان با برخی از مقام‌های سیاسی، رهبران قومی و نمایندگان حکومت افغانستان برگزار کرد.

در آن زمان مسکو را متهم  کردند که به‌دلیل مخالفت با حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در افغانستان، از شورش‌گران طالبان حمایت می‌کند و حتی به طالبان تجهیزات نظامی می‌دهد، اما مسکو این اتهام‌ها را رد می‌کرد.

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شمار دیگر از گروه‌های تروریستی در افغانستان حضور دارند.

بیشتر از جهان