ند پرایس: جمهوری اسلامی را بابت خشونت علیه شهروندانش پاسخگو خواهیم کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سخنان امیرعبداللهیان واکنش نشان داد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی خود به اظهارات امیرعبداللهیان اشاره کرد و آن را مشکوک خواند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته بود از صحبت‌های بورل به این اطمینان رسیده است که سپاه قرار نیست در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار بگیرد.

ند پرایس در مورد این اظهارات حسین امیرعبداللهیان گفت: «ما تعدادی از اظهارات وزیر امور خارجه ایران را شنیده‌ایم که اگر نه دروغ صریح، بلکه مشکوک‌اند؛ بنابراین زمانی که شما به اظهارات وزیر خارجه ایران اشاره می‌کنید، این زمینه گسترده‌تر را در ذهن دارم.»

او سپس به سخنان جوزپ بورل اشاره کرد و افزود: «وقتی نوبت به متحدان اروپایی ما می‌رسد، از رویکرد قوی و اصولی اروپا در قبال سپاه استقبال می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید، سپاه پاسداران همچنان از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی و به‌ویژه تروریست بین‌المللی شناخته می‌شود. ما بسیاری از رهبران سپاه را هم به دلیل دست داشتن در تروریسم و ​​نقض حقوق بشر تحریم کرده‌ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تحسین اقدام اتحادیه اروپا در تحریم جمهوری اسلامی به دلیل ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه گفت: «متحدان اروپایی ما تهدید‌ها و چالش‌های ناشی از سپاه پاسداران را به طور گسترده‌تر می‌شناسند. ما از همکاری و هماهنگی بسیار نزدیک با اروپا برای مقابله با این چالش‌ها برخوردار بوده‌ایم.»

یکی از خبرنگاران در این نشست به اظهارات جوزپ بورل که گفته بود «نمی‌شود چون نهادی را دوست نداریم بگوییم تروریستی است»، اشاره کرد و پرسید آیا او کماکان به برجام امیدوار است؟ ند پرایس در پاسخ به این اظهارات نماینده اتحادیه اروپا گفت: «من نمی‌توانم در مورد نظرهای او صحبت کنم. این‌ها سوالاتی از متحدان اروپایی ما هستند اما آنچه مطرح نیست، برجام است. ما خیلی واضح گفته‌ایم که برجام در دستور کار نیست و ماه‌ها است در دستور کار قرار ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرایس اعلام کرد کارهایی که ایران در سرتاسر جهان و با مردم خود انجام می‌دهد، ایالات متحده را بر آن داشت پیام‌های بسیار واضحی به ایران ارسال کند. او خطاب به جمهوری اسلامی بار دیگر تاکید کرد که کشتار مردم خود و ارائه پهپاد به روسیه برای استفاده در اوکراین را متوقف کند و آمریکایی‌هایی را هم که به ناحق بازداشت کرده است، آزاد کند.

این مقام ارشد دولت ایالات متحده در پاسخ این پرسش که آیا ایالات متحده به اتحادیه اروپا در مورد تروریستی خواندن سپاه پاسداران مشاوره داده است، گفت: «ما به طور معمول در مورد چالش‌ها و تهدیدهای ناشی از سپاه با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان گفت‌وگو می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد کشورش همیشه به دنبال راه‌هایی است که بتواند با متحدان اروپایی خود برای مقابله با فعالیت‌های مخرب سپاه پاسداران، گروه‌های نیابتی ایرانی و سایر گروه‌هایی که جمهوری اسلامی از آن‌ها حمایت کرده است، همکاری کند.

او در مورد اینکه آیا تحریم‌های حقوق بشری در رفتار نیروهای امنیتی ایران تاثیر دارد یا خیر، گفت: «ما در حال ارسال پیامی واضح به ایران‌‌ایم؛ اینکه دنیا ناظر و آماده است تا در پاسخ به خشونتی که مقام‌های ایرانی علیه مردم خود مرتکب می‌شوند، اقدام کند. این اولین دور تحریم‌هایی نیست که ما در واکنش به اعتراض‌هایی که از اواخر سال گذشته (میلادی) در ایران شاهد بودیم، علیه مقام‌های ایرانی اعلام می‌کنیم. اگر ایران به این نقض حقوق بشر ادامه دهد، ما به اعمال فشار بیشتر بر ایران ادامه خواهیم داد.»

پرایس همچنین گفت که کشورش علاوه بر مسائل حقوق بشری، از ارائه فناوری پهپاد به روسیه و چالش‌های برنامه هسته‌ای ایران نیز نگران است و از هر مرجع مرتبط و مناسبی برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در جبهه‌های مختلف استفاده خواهد کرد.