بزرگ‌ترین رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل آغاز شد  

این دو کشور با این رزمایش و با ارسال پیامی روشن به جمهوری اسلامی ایران، بر قدرت اتحاد خود تاکید کردند

نزديک به ۶۵۰۰ سرباز آمريکایی و بيش از ۱۱۰۰ سرباز اسرائيلی در اين تمرين‌ها شرکت خواهند داشت- JACK GUEZ / AFP

آمريکا و اسرائيل بزرگ‌ترین تمرین نظامی مشترک خود را روز دوشنبه، ۲۳ ژانویه (۳ بهمن)، آغاز کردند. این دو کشور با این رزمایش و با ارسال پیامی روشن به جمهوری اسلامی ایران، بر قدرت اتحاد خود تاکید کردند. این رزمایش‌ها به‌رغم نگرانی در مورد رویکردهای دولت جدید اسرائیل که شامل احزاب مذهبی و ملی‌گراهای افراطی است، برگزار می‌شود. 

به گزارش سی‌ان‌ان، در این رزمایش مشترک، ۱۰۰ فروند هواپیمای جنگنده‌ بمب‌افکن و هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکا در کنار ۴۲ فروند هواپیمای اسرائیلی پرواز و تمرین می‌کنند. ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس جورج اچ دبلیو بوش (سی‌وی‌ان-۷۷) و گروه ضربتی همراه آن نیز از نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در این رزمایش شرکت خواهند کرد. این تمرین‌ها تمام حوزه‌های جنگی را، به ویژه جنگ فضایی و الکترونیکی، در بر خواهد داشت. 

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا درباره اهمیت این تمرین نظامی مشترک می‌گوید: «واقعا نمی‌توانیم رزمایش‌های دیگری را نام ببریم که به این تمرین‌ها نزدیک باشد.» به گفته اين مقام، نزديک به ۶۵۰۰ سرباز آمريکایی و بيش از ۱۱۰۰ سرباز اسرائيلی در اين تمرين‌ها شرکت خواهند داشت. این رزمایش‌ها با اعتراضات داخلی در اسرائیل علیه دولت نتانیاهو همزمان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با منصوب کردن وزیران ملی‌گرای افراطی که برخی از آن‌ها با حقوق هم‌جنسگرایان مخالف‌اند، نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

مقام ارشد دفاعی آمریکا احتمال اختلاف‌نظر با دولت نوپای اسرائیل را پذیرفت، اما بر تعهد قوی بین دو کشور تاکید کرد.
او گفت: «تعهد امنیتی که به اسرائیل داریم، صرف‌نظر از هر شخصیت‌ و دولت است.»

آنتونی بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا، در دسامبر ۲۰۲۲ گفت که دولت اسرائيل با «سياست‌های خود» سنجیده خواهد شد، نه با افراد[ی که در آن حضور دارند].

اين رزمایش در حالی صورت می‌‌گیرد که تنش‌ها ميان آمريکا و ايران همچنان بالا است. دولت بایدن که شاهد سرکوب وحشیانه و اعدام معترضین در ایران بوده است، تحریم‌‌های تازه‌ای علیه تهران اعلام کرده است. مذاکرات برای احیای برجام نيز متوقف شده است.

نتانیاهو نیز همواره موضع سرسختانه‌ای در قبال حکومت جمهوری اسلامی ایران داشته است و هنگام شروع به کار دولت جدیدش، سوگند یاد کرد که «تلاش ایران را برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای خنثی» کند. روز یکشنبه، ۲۲ ژانوین (۲ بهمن)، نتانیاهو اعلام کرد که آمریکا و اسرائیل در هفته‌های آینده و در پی دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، از اسرائیل، جلساتی در مورد ایران برگزار خواهند کرد.

بیشتر از جهان