طالبان حدود دو هزار نفر را به صورت خودسرانه بازداشت کرده‌اند

نهاد حقوق بشری رواداری می‌گوید بیشتر بازداشتی‌ها نظامیان و کارکنان دولت پیشین‌اند

 یافته‌های سازمان رواداری نشان می‌دهد طالبان بیشتر این افراد را فقط به دلیل انتقام‌جویی بازداشت کرده‌اند-Shafiullah KAKAR / AFP

یک نهاد حقوق بشری تازه‌تاسیس به نام رواداری در تازه‌ترین گزارش خود، اعلام کرد که طالبان در ۱۵ ماه گذشته حدود دو هزار تن از شهروندان افغانستان را خودسرانه بازداشت کرد‌ه‌اند.

در این گزارش آمده است که بسیاری از افراد بازداشت‌شده کارمندان دولت قبلی و به‌ویژه کارمندان نهادهای امنیتی و دفاعی بوده‌اند. طالبان همچنین ده‌ها فعال مدنی، روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر را به دلیل مطالبه عدالت و انتقاد از وضعیت موجود بازداشت کرده‌اند. این گروه با برخی بازداشت‌شدگان رفتاری خشن داشته و آن‌ها را آزار داده‌اند و ده‌ها زن معترض، برخی از اعضای فرقه سلفی و صدها نفر را به اتهام همکاری و عضویت در جبهه مقاومت ملی افغانستان، دستگیر کرده‌اند.

یافته‌های نهاد رواداری نشان می‌دهد که طالبان بیشتر این افراد را فقط به دلیل انتقام‌جویی یا سرکوب اعتراض‌ها و فعالیت‌های مدنی بازداشت کرده‌اند.

این نهاد ۲۹ استان افغانستان را در بازه زمانی ۱۵ اوت ۲۰۲۱ تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ بررسی کرده است. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، از یک هزار و ۹۷۶ فرد بازداشت‌شده، یک هزار و ۸۳۶ تن مرد، ۱۳۶ تن زن و ۴ تن کودک‌اند. اکثر این دستگیری‌ها از طریق اداره استخبارات طالبان صورت گرفته، اما ادارات و افراد دیگر مانند شهرداری‌ها و واحدهای پلیس، اداره امر به معروف و نهی از منکر و فرمانداران شهرستان‌ها نیز در این دستگیری‌ها نقش داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان بازداشت‌شده‌ها، ۲۴۸ کارمند دولت‌های سابق حضور دارند و بیشترشان کارمندان بخش‌های نظامی‌اند. تعداد از اعضای نیروهای مقاومت مردمی نظام سابق نیز در میان بازداشت‌شده‌ها دیده می‌شوند. تنها در استان قندهار، ۷۲ نظامی شامل ۵۶ افسر پلیس و ۱۶ افسر امنیت ملی بازداشت شده‌اند اما از سرنوشت این افراد هیچ خبری در نیست و حتی مکان زندانی شدن این افراد نیز معلوم نشده است.

طالبان در برخی مناطق خانواده سربازان سابق ارتش را هم بازداشت و شکنجه کرده و از آنان خواسته‌اند سرباز مذکور را تحویل دهند. بر اساس گزارش رواداری، در فاصله ۱۵ اوت ۲۰۲۱ تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ طالبان ۴۲۱ فعال مدنی، روزنامه‌نگار، استاد دانشگاه و عالم دینی را هم بازداشت کرده‌اند. این افراد به اتهام انتقاد از سیاست‌های سختگیرانه طالبان و در برخی موارد تنها به دلیل انتشار پست‌های انتقادی در رسانه‌های اجتماعی دستگیر شده‌اند. آن‌ها در جریان دستگیری یا پس از آن هدف خشونت و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

طالبان در این فاصله زمانی از هشت استان افغانستان شامل کابل، هرات، غزنی، بدخشان، تخار، دایکندی، بامیان و بلخ در مجموع ۱۳۶ زن را بازداشت کرده‌اند. در شش ماه اول، تمامی این زنان را مردان دستگیر کردند و حتی یک پلیس زن هم در میان طالبان نبوده است.

علاوه بر بازداشت‌های خودسرانه، تعداد از شهروندان افغانستان هم ناپدید شده‌اند و تا امروز هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست. حداقل ۳۴ نفر هم که اکثرا نظامیان سابق بودند، در استان‌های هرات، غزنی، غور، فراه، پنجشیر، بدخشان، بامیان و بلخ به‌زور ربوده شدند.

تعدادی از بازداشت‌شدگان نیز زیر شکنجه طالبان جان خود را از دست داده‌اند. در بررسی‌های رواداری تنها تعداد کمی از این افراد کشته‌شده شناسایی شدند و احتمال دارد تعداد کشته‌شده‌ها زیر شکنجه بیشتر از این مقدار باشد. رواداری در این گزارش خاطرنشان می‌کند آماری که به آن‌ها استناد کرده، آمار ثبت‌شده‌اند و احتمال دارد تعداد بازداشت‌شده‌ها، ناپدید‌شدگان و کشته‌شده‌ها بیش از این باشد. 

طالبان که به برخورد خشونت‌بار با مخالفان خود متهم‌اند، در بدو ورود به کابل عفو عمومی اعلام کردند اما علی‌رغم این عفو، صدها شهروند افغانستان پس از سلطه این گروه بر افغانستان، بازداشت و شکنجه شدند و حتی به قتل رسیدند.