شهبانو فرح پهلوی در مراسم معرفی اولین معمار زن فرهنگستان هنرهای زیبای فرانسه حضور یافت

برای اولین بار در تاریخ فرهنگستان هنرهای زیبای فرانسه، یک زن به عضویت بخش معماری درآمد

 شهبانو یکی از اعضای قدیمی فرهنگستان هنرهای زیبای فرانسه است -twitter/ShahbanouFarah

شهبانو فرح پهلوی با انتشار تصاویری، از حضور خود در مراسم معرفی اولین معمار زن فرهنگستان هنرهای زیبای فرانسه خبر داد.

برای اولین بار در تاریخ فرهنگستان هنرهای زیبای فرانسه، یک زن به عضویت بخش معماری درآمد. آن دمیان که به عنوان اولین معمار زن عضو فرهنگستان هنر فرانسه شد، از شهبانو فرح پهلوی دعوت کرد به عنوان مهمان در این مراسم رسمی اعلام عضویت، حضور پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آن دمیان اولین زنی است که به عنوان معمار به فرهنگستان هنرهای زیبا وارد می‌شود. او می‌گوید: «حضور در فرهنگستان بیش از هر چیز مهم است، اما یک احساس بزرگ هم است؛ زیرا می‌تواند به ایجاد اعتماد در معماران جوان کمک کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این معمار برجسته برای طراحی ساختمان‌های برگشت‌پذیر به نام «قوهای سیاه» در استراسبورگ شناخته می‌شود که ایده‌ای را در خود جای داده است: ساختمان‌هایی که می‌توانند حین استفاده تکامل پیدا کنند.

شهبانو فرح پهلوی، یکی از اعضای قدیمی این فرهنگستان، در مراسم معارفه دمیان در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳ شرکت کرد. آشنایی با محمدرضا شاه پهلوی و ازدواج باعث شد دوران دانشجویی فرح دیبا در مدرسه ویژه معماری پاریس کوتاه باشد. با این حال علاقه و توجه به معماری در او پس از ازدواج و در مقام ملکه ایران هم ادامه داشت.

موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۵۶ به ابتکار و با پیگیری شهبانو فرح پهلوی در پارک لاله ساخته شد. به گواه بسیاری از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر، ساختمان این موزه نمونه‌ای عالی از هنر معماری است.

از دیگر آثار شاخص معماری که به کوشش و با پیگیری‌های شهبانو فرح پهلوی ساخته شدند، می‌توان به ساختمان تئاتر شهر در تهران، پارک جمشیدیه ، پارک فرح (لاله) و فرهنگسرای نیاوران اشاره کرد.

بیشتر از فرهنگ و هنر