درگیری آنکارا و استکهلم؛ ترکیه از سوئد خواست مجوز قرآن‌سوزی را پس بگیرد

آنکارا سفر وزیر دفاع سوئد را به‌دلیل «تجمع‌های اعتراضی ضدترکیه» لغو کرد

چاووش اوغلو به خبرنگاران گفت که تجمع‌های اعتراض به قرآن نمی‌تواند به‌عنوان آزادی بیان شناخته شود ـ AFP

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز شنبه گفت امیدوار است مقام‌های سوئدی اجازه تجمع‌‌های اعتراضی را که شامل سوزاندن قرآن است، ندهند.

به گزارش رویترز، چاووش اوغلو اظهار کرد: «این مجوز با وجود همه هشدارهای ما اعطا شده است. این اقدام زشت حدود ساعت ۱۶ به وقت ترکیه انجام خواهد شد، اما امیدوارم مقام‌های سوئدی تا آن زمان اقدام‌های لازم را انجام دهند و مانع چنین اقدامی شوند.»

چاووش اوغلو همچنین به خبرنگاران گفت که این اعتراض نمی‌تواند به‌عنوان آزادی بیان شناخته شود.

پیش از گفته‌های وزیر امور خارجه ترکیه نیز خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور، گفت که سفر برنامه‌ریزی‌شده هفته آینده همتای سوئدی او به آنکارا به‌دلیل صدور مجوز برای تجمع‌‌ اعتراضی در استکهلم لغو شده است.

وزیر دفاع ترکیه روز شنبه گفت که سفر برنامه‌ریزی‌شده ۲۷ ژانویه همتای سوئدی او، پال جانسون، انجام نخواهد شد. او گفت که این نشست دیگر «اهمیت یا نکته‌ای» ندارد، زیرا سوئد همچنان اجازه تجمع‌‌های اعتراضی «نفرت‌انگیز» علیه ترکیه را می‌دهد.

انتقاد مقام‌های ترکیه در حالی است که سوئد برای چند تجمع‌‌ اعتراضی در آخر هفته آماده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش العربیه، یک فعال راست افراطی دانمارکی از پلیس اجازه گرفته است تا در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم تجمع‌‌ اعتراضی برگزار کند. گفته می‌شود او در این تجمع‌‌ اعتراضی قصد دارد قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، را بسوزاند. در همین حال، دو گروه طرفدار ترکیه و کردها در حال برنامه‌ریزی برای راهپیمایی در پایتخت سوئد شده‌اند.

مقام‌های ترکیه روز شنبه در توییتر برنامه‌های راسموس پالودان، فعال ضداسلامی، برای سوزاندن قرآن را محکوم کردند. ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه، این اقدام را جنایت نفرت‌انگیز علیه بشریت خواند. عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم، مقام‌های سوئدی را به حمایت از جنایت‌های ناشی از نفرت متهم کرد.

این آخرین واکنش‌ها از طرف ترکیه، یکی از اعضای ناتو، است که از تایید درخواست سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی خودداری کرده است. آنکارا درخواست استکهلم را به منع حمایت دولت سوئد از گروه‌هایی دانسته که ترکیه آن‌ها را تهدید امنیتی می‌داند.

ترکیه روز جمعه سفیر سوئد را احضار کرد تا اعتراض‌های برنامه‌ریزی‌شده در این کشور را محکوم کند و گفت که اعتراض‌های گروه‌های طرفدار کرد مرتبط با حزب کارگران کردستان یا پ‌ک‌ک، نقض تفاهمنامه مشترک امضاشده بین ترکیه، سوئد و فنلاند است. ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا گروه پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی می‌دانند و در یادداشت تفاهم منعقدشده، سوئد و فنلاند اعلام کردند که این نامگذاری را «تایید می‌کنند».

در اوایل ژانویه، مجسمه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در جریان اعتراض کردها در سوئد از تیر چراغ برق آویزان شد. آنکارا تصمیم دادستان سوئد مبنی بر تحقیق نکردن در این مورد را محکوم کرد. در همان حال، اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، این اعتراض را اقدامی خرابکارانه علیه درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو دانست.

ترکیه اوایل هفته جاری، سفیر سوئد را احضار کرد و در واکنش به این حادثه، دیدار رئیس پارلمان آن کشور را نیز لغو کرد.

همه اعضای ناتو باید درخواست‌ الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را در پارلمان‌های خود تصویب کنند. ترکیه می‌گوید مخالفتی با رشد ناتو ندارد، اما تا زمانی که خواسته‌هایش از جمله استرداد مظنونان تروریستی برآورده نشود، آن را تصویب نخواهد کرد.

بیشتر از جهان